Wayne Shorter weigert op zijn lauweren te rusten. Het Amerikaanse jazzicoon werd onlangs 80 maar wil nog steeds vooruit met zijn muziek. Zijn akoestisch kwartet is het ideale vehikel voor een ontdekkingsreis, dat bewees zijn passage in De Roma voor de zoveelste keer.
foto: Guy Van de Poel
Na enige vertraging (het duurde even vooraleer alle bezoekers langs de kassa waren gepasseerd en een plaatsje hadden gevonden) begon het kwartet haar concert met een lyrisch deel, dat gespeend bleef van de typisch dynamische contrasten. Patitucci gooide dan wel al snel korte motiefjes in de strijd, de echte steekspelen zouden de eerste twintig minuten van het concert uitblijven. Het leek vooral een evenwichtsoefening in ongewone akkoordenwissels, want de muziek werd voortdurend naar nieuwe, onverwachte richtingen gestuurd. Een uiteindelijke bestemming leek niet meteen aan de orde voor Shorter en co, al had het publiek zulk een houvast wel kunnen gebruiken. Het kwartet gaf de indruk vrijblijvend te zwalpen en het ontbrak hen aan een duidelijke focus, maar desondanks werd er op hoog niveau gemusiceerd.
foto: Guy Van de Poel
Toen er plots gefluit vanaf het podium weerklonk en elke muzikant zich even liet gaan door allerlei vrijblijvende en absurde klanken te creëren, al dan niet met de stem, werd al het voorgaande abrupt afgebroken. Patitucci pompte niet lang daarna een ostinaat in de zaal en plots besefte iedereen: het is zover. Wat volgde was een half uur kippenvel, een cerebrale en uitbundige ontlading van alle verwachtingen die in aanloop naar dit concert waren opgebouwd.
foto: Guy Van de Poel
De groep kwam finaal helemaal los in een stuk dat veel funkelementen bevatte en voortdurend zou flirten met 'Over Shadow Hill Way'. Het thema kwam af en toe opduiken en Pérez leek Shorter er wat mee te jennen, maar de inspiratie werd nergens expliciet prijsgegeven. Naar gelang het stuk vorderde werd bovendien een andere weg ingeslagen en werd het metrum zowat de enige houvast voor de muzikanten. Het kwartet slaagde er in die passage alweer in een onwaarschijnlijke puzzel te leggen die cerebraal aandeed, maar toch toegankelijk was omwille van haar prachtige vorm. Patitucci excelleerde met vingervlugge loopjes die de gaten vulden, wat de vraag deed rijzen hoe deze bassist er in godsnaam in is geslaagd zoveel fletse projecten op de wereld los te laten, terwijl in hem een muzikant schuilt met bijna goddelijke eigenschappen.
Uiteraard was het aan Blade om het volume nog even de hoogte in te jagen en zo het einde van het concert in te luiden. Het is een van de weinige zekerheden in het leven, net zoals het feit dat het Wayne Shorter Quartet op eenzame hoogte musiceert. Dat het viertal wel eens een half concert nodig heeft om effectief op dat niveau te geraken is hen dan ook vergeven.