Het is een helse opgave en een opdracht waar menig artiest voor zou passen: een festival openen in een zijtentje op een 2de of 3de festivaldag. De weinige mensen die er geraakt zijn liggen nog uitgeteld van een zware nacht tegen de zijwanden en hebben meer aandacht voor hun maag die in de knoop ligt of voor het eerste biertje waar ze voorzichtig aan zitten te nippen dan voor de artiest in die zijn best doet om te boeien.
De Nederlandse Canadees Ryan Moore, aka. Twilight Circus waagde zich toch aan de uitdaging en doorstond met glans de test. Deze geweldige dub grootmeester die op zijn eentje inmiddels zo'n elf (!) platen heeft samengesteld, weet inmiddels duidelijk waar de mosterd te halen en gaf de (slechts) tientallen lome aanwezigen (uit een totaal van 20.000 festivalgangers) één duidelijke boodschap mee: zink gerust nog dieper weg in die festivalroes!
Hoewel vrij chaotisch begonnen nadat de Vlaamse dancehall soundsystem Ashanti 3000 de tent reeds had voorverwarmd, stuwde Ryan Moore reeds spoedig enkele diepe echo's en reverbs het publiek in. Meteen werd gretig gegrepen naar lange sigarettenblaadjes en kleine doorschijnende zakjes: de act was aanvaard. Een gebrekkige sturing van de basboxen in de pa deed het eerste kwartier verdwijnen in een ruisende en krakende dj set, waardoor het voor velen leek of Twilight Circus een uurtje overstuurde rootsdub kwam brengen. De reggae puriteinen kwamen echter al snel bedrogen uit.
De 5 personen die niet aan de grond gekluisterd zaten maar zich aan een vrolijke dans waagden, wisten duidelijk beter. Na 15 minuten greep de Nederlander immers naar zijn basgitaar, schoof de schuiven open voor enkele heerlijke, seismografisch diepe audiosamples en dubde live lekker mee met zijn eigen typische tunneldiep gelaagde elektronische muziek. Door af en toe met 1 hand te bassen kreeg deze geluidskunstenaar de kans om effecten weg te filteren, op te peppen of zelfs de muziek volledig lam te leggen voor een paar weirde geluidssamples. Zowel Indiaanse muziek, Japanse fluit als natuuropnamen passeerden de revue en maakten het geluidsuniversum in de tent fenomenaal uitgestrekt.
Een 7-tal nummers lang werden de diepst mogelijke uithoeken van de gehoorgang verkend; net zolang tot het hoofd bestond uit één lange en onvatbare reggae echo. Waanzin. Met de meest zotte bekken en de tong naar buiten vulde Ryan Moore de muzikale gekte volledig aan. Weer een half uur later werd de set teruggeschroefd naar wat uitdeinend dj werk en ging de basgitaar terug de kist in. dj Ashanti stond inmiddels alweer ongeduldig te popelen om over te nemen en met een goedgemutste handdruk werden beide sets naadloos overbrugd.
Twilight Circus heeft op Dour een prestatie neergeplant die Nucleus Roots, The Bush Chemists, Mad Professor of zelfs Zion Train niet meer konden evenaren. Een laatste gebaar van 'positive vibrations' van deze Nederlandse Canadees bestond uit het overhandigen van zijn laatste elpee aan de Vlaamse plaatjesdraaier. Broederliefde kan toch mooi zijn. One love!
Laatste wapenfeit: Twilight Circus Dub Sound System - The Essential Collection (EP / CD) uit op M Records / Munich