Petrol is een volwaardig winters alternatief voor de muzikale hoogmis van 10daysOff. De organisatie 5voor12 probeert net zoals bij hun zomers dansfestijn voor de Antwerpse Petrol een boeiend en vernieuwd programma te brengen. Vrijdag 29 december mochten Ellen Allien en Paul Kalkbrenner van het Berlijnse Bpitchlabel er plaatjes komen draaien tot het publiek zot draaide. En dat deden de twee Berliners met verve.
Ed & Kim deden wat van hen verwacht werd: het publiek opwarmen. Bij het einde van hun set stond iedereen al lustig te dansen op hun fantastische platenkeuze. Ed & Kim zijn technisch niet de beste mixers, maar ze kiezen hun platen minutieus uit. Geen gratuite klassiekers bij hen, maar gekende melodieën in een nieuwe, frisse remix of gewoonweg lekkere dansplaten. Niet te minimaal, niet te hevig, gewoon leuke dansmuziek waar iedereen vlotjes op kan beginnen bewegen.
Paul Kalkbrenner bracht een live-set. Altijd jammer aan lives is dat daarom eerst heel de muziek moet stilgelegd worden wat de vaart uit de avond wordt gehaald. Maar Kalbrenner pompte het publiek al snel op met een stevige beat en zweverige soundscapes. Onlangs bracht Kalbrenner nog een overzicht van zijn werk uit, genaamd 'Reworks', waarbij bekende producers zijn tracks onder handen mochten nemen. Kalkbrenner bracht zijn hitjes, maar maakte handig gebruik van het feit dat hij live speelde. Daardoor kon hij de tracks langer uitspinnen of nieuwe manieren vinden waarbij melodie en beat elkaar vonden. Vooral zijn speelse versies van 'Gebrün Gebrün' en 'Keule' deden de handjes vlotjes de lucht in gaan.
Na Kalkbrenner mocht de leading lady van de minimal haar gangen gaan achter de draaitafels. Ellen Allien is de bazin van het Berlijnse Bpitchlabel en leverde eerder dit jaar samen met Apparat het fantastische 'Orchestra of Bubbles' af. Haar doortocht op I Love Techno in oktober moest het eerder hebben van Alliens extatisch dansen dan van de verfijnde muziek. Op Petrol beperkte ze zich tot het draaien van plaatjes en dat deed ze goed. Ze opende met haar eigenste 'Jet' om nadien het dansende publiek nog wat tijd te gunnen om te bekomen van de live van Kalbrenner. Daarna begon Allien haar eigen universum op te bouwen met stevige, diepe bassen en minimale geluiden. En minimaal mag hier vrij letterlijk genomen worden. Allien durft het publiek vijf minuten lang een diepe bas met wat geruis over voor te schotelen. Ze slaagt er daarbij in om iedereen te doen dansen, want ze speelt zo subliem met de bassen dat elke climax de hele zaal doet ontploffen. Na een uurtje had miss Allien er echter niet zo veel zin meer in blijkbaar en werd haar sound wat eentonige pap. Ook haar eigen hitje 'Sehnsuchs' kon de boel niet redden en dat komt vooral omdat ze haar mooie vingertjes niet van de effectenknop kon houden, waardoor die anders zo hemels zweverige track nogal rommelig klonk. Tijd om door te gaan dus...