Dat het Scandinavische muzieklandschap heel wat pareltjes herbergt, is geen onbekend gegeven. Wie er al een hele tijd in rondzwerft in innovativiteit en aanpak is het heerschap dat zichzelf Vintersorg noemt. De man heeft niet alleen een band naar zichzelf vernoemt, maar speelt ook bij Borknagar en vroeger nog in een rist bands. Veelal verkiest hij om op een doordachte manier elementen als folk en progressieve toetsen in zijn muzikale exploten te verwerken. Nu Vintersorg de band steeds bekender én beter wordt, werd het natuurlijk tijd om hem eens aan de tand te voelen. Naar aanleiding van zijn laatste plaat, 'Sölens Rotter', legden we de heer Vintersorg op het rooster.
Als een kind naar de sterren kijken
Voor je laatste plaat – 'Sölens Rotter' – koos je ervoor om met een concept te werken. Waarom was dat nodig?
Nou, eigenlijk moet je weten dat het geen concept was in de zin dat ik geen volledig uitgeschreven verhaal had, zoals op het album 'The Focusing Blur'. Wat het daartegen toch wel een concept maakt is het feit dat alle nummers en zeker en vast de teksten aan elkaar gelinkt zijn. Ik hou ervan wanneer je een volledige maaltijd op je bord krijgt. Er is naar mijn mening niets erger dan allerlei fragmenten los aan elkaar zetten, zonder enige logica of volgorde. Wanneer je de teksten begrijpt dan zal je wel iets van een verhaallijn zien, denk ik.
Jouw eerste platen draaiden rond meer traditionele thema's, maar sinds 'Cosmic Genesis' is dat veranderd. Waarom?
Ik ben altijd al erg veel bezig geweest met de natuur, in eender welke vorm, sinds ik klein was zelfs al. Dat laat zo zijn sporen na. Op de eerste albums schreef ik dus meer over de natuur in mijn omgeving (Vintersorg woont in het midden van de Zweedse wouden - GVC). Toen ik aan 'Cosmic Genesis' begon wou ik het veel breder aanpakken. Om dat te bereiken begon ik naar boven te staren, naar de sterren. Astronomie is ook altijd een van mijn interessevelden geweest en het is eigenlijk daarboven dat je de oorsprong van de natuur kan terugvinden. Daarmee was die aanpak gewoon de logische volgende stap. Maar ik blijf wel schrijven over de natuur op de aarde, hoor! (lacht) Ik ben nog steeds een echte natuurliefhebber en ik ben er verzot op om in de bossen rond te zwerven.
Waar komt die fascinatie met wetenschap vandaan?
Dat gaat nogal ver terug, helemaal naar de tijd toen ik als klein jongetje mijn allereerste telescoop kreeg. Sinds die tijd zit wetenschap in mijn hoofd ingebakken. Zo simpel kan het soms zijn. Wetenschap is helemaal niet zo rigide of zo saai als sommigen denken, integendeel! Het is enorm fascinerend en verruimend als je erover begint te leren, dat denk ik althans. Het is zo wondermooi en verleidelijk en hoe meer je van iets af weet, hoe meer je geprikkeld bent om nog meer aan de weet te komen.
Terug naar het Zweeds
'Sölens Rotter' is helemaal in het Zweeds gezongen, net zoals vroeger. Was je het Engels beu?
Nee, hoor, maar ik voelde me zo sterk geïnspireerd om het Zweeds terug boven te halen. Da's de voornaamste reden dat de teksten volledig in het Zweeds kwamen deze keer. Waarschijnlijk komt het ook wel doordat het vorige album volledig in het Engels was. Voor het volgende album zijn we er nog lang niet uit of het Zweeds gaat zijn of Engels. Dat hangt gewoon af van je inspiratie en de passie die je op dat moment voelt. Misschien wordt het Zweeds, of misschien een mengeling van de twee, wie weet? Onze filosofie draait om je hart en je geest te volgen, we zien wel waar we uitkomen.
Hoewel je vroeger ook progressieve elementen gebruikte, is dit nieuwe album het eerste dat het zo openlijk laat klinken. Hoe komt dat?
Geen idee, eerlijk gezegd. Ik schrijf gewoon wat er in mijn hoofd zit op dat moment. Dit album kwam alleszins heel snel tot stand, dus ik weet zelf niet waar het allemaal vandaan kwam. Ik heb wel een piek in mijn inspiratie dit jaar, dus misschien vloeit het daaruit voort? Ik ben zelf nogal verzot op avontuurlijke muziek en dat is een van mijn doelen als ik componeer, om een soort reis te maken.
Er zijn nogal wat traditionele instrumenten te horen deze keer. Heb je die allemaal zelf bespeeld?
Heel dat etnische gedeelte komt allemaal uit een sample bibliotheek die ik gebruik met een keyboard. Op deze manier krijgen we alles wat we nodig hebben en moesten we ook geen resem folkmuzikanten inhuren om alles op te nemen.
De hoes sluit netjes aan bij het concept. Is dat een oude ets of een aanpassing?
Eerlijk gezegd heb ik geen inzicht in de betekenis achter de afbeelding. Het is gewoon een alchemist die de zon in een en de maan in een ander hand houdt, waarmee hij de eeuwige balans tussen krachten symboliseert.
Broeders die niet discussiëren
Hoeveel inbreng hebben de andere muzikanten? Dit is tenslotte jouw kindje...
Mattias schrijft al zijn soleerwerk zelf en hij helpt me bij het opnemen van de ritmepartijen. Hij doet ook veel van het engineerwerk. Zo heeft hij de bas- en zangopnames voor zijn rekening genomen en heeft hij ook nog eens geholpen bij het vinden van baslijnen met onze bassist Johan. We zijn zowat als broers dus hoeven we ook niet te liggen kibbelen over elk detail.
Is er veel verschil tussen wat je doet bij Borknagar en Vintersorg?
Borknagar is alleszins veel meer gebaseerd op akkoorden en de keyboards worden compleet anders gebruikt. Natuurlijk is Borknagar's basis veel meer gecentreerd rond black metal en met andere muzikanten geeft dat uiteraard ook een geheel andere uitkomst.
Voor het opnemen van 'Visions From the Spiral Generator' ben je verschillende studio's ingedoken. Heb je die aanpak opnieuw gehanteerd?
Nee, helemaal niet. We hebben gewoon opgenomen in een studio en op een andere plaats de mix laten doen, wat naar mijn gevoel de beste beslissing was op dat moment.
Ga je het materiaal ook live promoten?
Op dit moment zijn we geen band die de hort op kan, voor verschillende redenen: studies, familie, werk... We zijn ook maar met twee dus we moeten iedere keer mensen inhuren. De laatste keer dat we in België waren was in 2001, denk ik. Het was alleszins fantastisch en het publiek was zeer enthousiast, dus ik heb enkel goeie herinneringen aan België.
Je bent muzikaal bijzonder actief. Hoe hou je dat vol?
Eigenlijk is dat makkelijk, aangezien ik dat echt nodig heb. Het is een echte verslaving en voor een of andere reden word ik elke ochtend wakker bruisend van inspiratie en creativiteit en dat is al zo sinds ik ongeveer zes of acht jaar oud was. Ik ben gewoon blij dat ik me altijd zo voel.