Het wordt in de dagdagelijkse media al eens over het hoofd gezien, maar België heeft een meer dan geslaagde missionaris in het land der metal: Aborted. Deze jongens rond brulboei Sven De Caluwé hebben niet alleen een resem alom geapprecieerde albums vol brute death metal op het conto staan, over heel de wereld lusten de metalen legioenen er pap van. In aanloop naar de release van hun laatste opus vol gore, 'Global Flatline', waren de heren de hort op, maar toch kon opperhoofd Sven even tijd maken om Kwadratuur te woord te staan.
'Global Flatline', het lijkt in deze tijden een haast profetische titel te zijn. Heb je daarom ook deze titel gekozen voor jullie nieuwste plaat?
Zo kan je het wel zien. Het slaat vooral terug op het feit dat volgens mij de mensheid ook letterlijk het einde wordt van de mensheid. Mensen behandelen elkaar als stront en het gaat er natuurlijk niet op verbeteren. Op het artwork duiden we ook verschillende oorzaken aan: religieus fanatisme en al dat soort ongein waardoor de wereld de dieperik in zakt.
Na 'Strychnine213', een moderner klinkender schijf, grepen jullie terug naar meer old school Aborted dankzij 'Coronary Reconstruction'. Wilde je terug die rauwere dosis vlees in de muziek stoppen?
Precies, 'Strychnine213' klonk iets te flauw voor de band en we wilden terug de intensiteit aanhalen waar we uiteindelijk ook gekend voor waren. Aborted is een extreme death metal band en zo zal het ook blijven! Er zijn natuurlijk nieuwe elementen in de muziek, maar de intensiteit moet toch intact blijven.
Het valt trouwens op dat de songtitels ook vaker rechtdoorzee 'gore' getint zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan het hilarische 'Our Father, Who Art of Feces'. Is dat zoeken naar een leuke invalshoek voor titels en/of teksten niet lastig na zes voorgaande albums?
Dat valt eigenlijk goed mee, eerlijk gezegd. Er is genoeg inspiratie in de wereld om voldoende afschuwelijke thema's te kunnnen aankaarten. Zoniet is er ook nog de nodige dosis oude cult horrorfilms om even wat inspiratie uit te halen, of natuurlijk onze eigen demente breinen.
Wie of wat is trouwens Kallinger waar je het over hebt in 'The Kallinger Theory'?
Joseph Kallinger is een seriemoordenaar die stemmen hoorde; stemmen van God zeg maar, die hem vertelden dat hij 3 miljoen mensen moest vermoorden om een aardbeving tegen te gaan die de mensheid zou verwoesten. Na deze taak ging hij zijn eigen leven nemen en de plaats van God innemen. Interessante kerel. (lacht)
Aborted is een band die toert alsof het leven ervan af hangt, met sterke resultaten tot gevolg. Maar waar vinden jullie dan de tijd om aan een nieuwe plaat te beginnen?
De laatste twee jaar hebben we eigenlijk niet veel getourd. Als ik me niet vergis twee keer, eentje in Europa en eentje in Canada. Daarnaast hebben we links en rechts op een paar festivals gespeeld. De rest van de tijd hebben we intensief gebruikt voor het schrijven van de nieuwe plaat. Nu gaat het touren terug volop aan de gang.
Het is nog vrij vroeg, maar weet je nu al welke van je nieuwe kindjes een vaste stek zal krijgen op de playlist? Of welke zou dat zeker moeten krijgen?
Goh, da's moeilijk om te zeggen... Na de album release gaan we voorlopig toch al 'Global Flatline', 'Origin of Disease' en 'Expurgation Euphoria' spelen. De rest komt ook aan de beurt, maar dat hangt af van hoe lang we spelen en hoe lang de plaat al uit is. (lacht)
Er wordt geregeld gerept over het artwork van jullie nieuwe plaat als zou dat in lijn met de muziek het meest afgrijswekkende zijn dat jullie al hadden. Vergeleken met jullie eerste hoes van 'The Purity of Perversion' valt dat best mee. Is die eerder artistieke gore synoniem voor jullie groei als band?
Misschien wel. Ik vind dit persoonlijk het sterkste artwork tot nu toe, samen met 'Coronary Reconstruction' en 'Goremageddon'. Het heeft een sinistere vibe over zich als de oude horrorposters en dat is precies wat we wilden. 'The Purity of Perversion' was misschien iets meer choquerend maar te veel bands hebben dat ook al gedaan. Het was tijd voor iets nieuws.
De hoes van 'Coronary Reconstruction' deed me trouwens denken aan Autopsy's 'Mental Funeral'. Was dat met opzet, of ligt die link gewoon aan mij?
Dat was in ieder geval niet met opzet, maar het kan wel zijn, ja. (lacht) Het is in ieder geval ook een fantastische plaat. Chirurgen zijn uiteraard chirurgen, he. (lacht)
Er zijn ook flink wat gastbijdragen op de nieuwe plaat. Weet je op voorhand welke kompanen je daarvoor aanspreekt, of hangt dat er gewoon vanaf?
Die hadden we op voorhand al geregeld, ja. Het zijn allen goede vrienden van ons door de jaren en hebben hun eigen stemgeluid. Het leek dus allemaal vrij natuurlijk om te doen.
Jullie zijn ondertussen de baan op met Decapitated en anderen. Zijn er na jullie ondertussen fikse tourgeschiedenis nog steeds acts waar je graag de baan mee zou op gaan?
Oei, dat is een moeilijke vraag... Maar we gaan altijd heel graag op tour met Suffocation, Cannibal Corpse of Behemoth: supertoffe mannen en iconen van bands! Verder - buiten de death metal scene - zou het interessant zijn om met iets als Slipknot te touren enkel voor de ervaring, wat zo’n gigantische tour wel zou doen.
Je woont ondertussen ook al geruime tijd in Israël, als ik het goed heb. Merk je veel verschil met die uitvalsbasis dan wanneer je in België was gebleven?
Ja, natuurlijk is het een vrij groot verschil met België: de levensstijl is helemaal anders. Maar als het op de band aankomt, is er buiten 4 uur vliegen weinig verschil. (lacht) Iedereen moet nu vliegen naar Europa of de States, dus het maakt allemaal maar weinig uit. Het gaat hem uiteindelijk ook alleen maar over muziek, locatie maakt voor mij weinig uit.
Wat allicht ook verklaart waarom Aborted klaarspeelt waar vele anderen falen...