Kwadratuur interview

Op 18 juni 2006 gaat TrioFenix in première in het Sint-Jansbergklooster te Halen. Een nieuwe formatie met een frisse kijk op het repertoire voor strijktrio (viool, altviool en cello). De eerste publieke confrontatie kwam echter reeds met Klara in Geel, het festival waar alle concerten live op de radio te horen waren. Redenen genoeg om eens wat meer te weten te komen over deze drie boeiende musici. Een interview met cellist Karel Steylaerts.

Shirly Laub, Tony Nys en uzelf hebben alledrie gestudeerd op het Conservatorium van Brussel. Hebben we aan deze gemeenschappelijke noemer het trio te danken? Wanneer kwam de klik om aan TrioFenix te beginnen?

We zijn alle drie in Brussel geboren en hebben er inderdaad gestudeerd, Tony en Shirly samen, ik iets eerder...ik kende hen enkel vanuit de concertpraktijk. Het zat al een hele tijd in m'n hoofd om bewust met een strijktrio te starten. De grote vraag was met wie...Tot op het moment dat zowel Shirly als Tony zich aandienden. Shirly had immers besloten om haar concertpraktijk als concertmeester in de grote Londense en andere orkesten op te geven, en Tony was net zelf uit het Danel Kwartet gestapt. Toen ik met Shirly sprak over het oprichten ervan, dachten we meteen ook aan dezelfde altviolist en kijk...TrioFenix was geboren...!!

Vanwaar de naam TrioFenix?

De Fenix staat symbool voor de wedergeboorte, net zoals elke nieuwe uitvoering van een strijktrio een wedergeboorte is... voor ons en voor ons publiek. Ik las ook wel dat het soms de onuitputtelijke drang van de mens symboliseert om problemen op te lossen. Nu, die zijn er rijkelijk aanwezig wanneer men een nieuw werk instudeert!

Op jullie concert in het St-Jansbergklooster in Halen spelen jullie muziek van W.A. Mozart alsook het trio van Gideon Klein uit 1945. Wat lag aan de basis van deze keuze?

Heel bewust hebben we gekozen om tijdens ons eerste seizoen het Divertimento KV 563 van Mozart te spelen. Het is misschien wel het moeilijkste en delicaatste maar ook het mooiste werk geschreven voor het genre strijktrio...Geen van ons drieën deinsde daarvoor terug en alle drie hadden we geweldig veel zin om dit meesterwerk onder de knie te krijgen. Het trio van Gideon Klein past perfect in de doelstelling van TrioFenix om ook het minder bekende werk voor strijktrio aan het grote publiek voor te stellen. En geloof me, minder bekend is niet altijd synoniem voor minder geslaagd. Wie TrioFenix zal volgen, zal geregeld mooie werken ontdekken waarvan hij of zij het bestaan niet eens afwist.

Gideon Klein is niet echt bekend bij het grote publiek. Hoe kwamen jullie met zijn muziek in contact?

Shirly had het wel eens eerder gespeeld op één of andere gelegenheid... Bij het grote publiek kan hij moeilijk bekend zijn. De arme man is veel te vroeg de dood ingejaagd door de waanzin van het nazisme!

Wat voor repertoire mag het publiek van TrioFenix verder verwachten? Willen jullie eerder toespitsen naar hedendaags of onbekend werk, of net een wijde waaier aan repertoire brengen?

We zullen steeds trachten een wijde waaier aan repertoire aan te bieden waarbij bekende en minder bekende toondichters hand in hand zullen gaan. Toch schuwen we het 20ste eeuwse repertoire ook niet en willen we af en toe geijkt repertoire confronteren met hedendaags werk. Maar steeds in goede proporties waarbij ons publiek altijd met een goed gevoel naar huis kan gaan. Een concert van TrioFenix staat voor kwaliteit, gedrevenheid maar zeker ook voor schoonheid... Muziek als "schone Kunst".

'Klara in Geel' was voor jullie de eerste publieke confrontatie en dan wel meteen life op de radio. Een beetje stress gehad? Wat waren de reacties?

Stress??? Met hopen!! Maar dan wel van een positieve soort. Guido Defever's (producer Klara) reactie deed veel deugd! Hij vond dat we zijn verwachtingen, en die waren hoog, nog hadden overtroffen! De componist en Gelenaar Jean-Paul Byloo wil voor ons gaan componeren, er is een uitnodiging om binnenkort in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel op te treden, er zijn de vele spontane positieve reacties van het talrijk opgekomen publiek...moet er dan nog zand zijn??

Wat zijn de toekomstplannen met het Trio? In welke mate mag het publiek deze nieuwe formatie op de affiche verwachten?

Wie even onze website bezoekt (http://www.triofenix.be) vindt er snel zijn weg naar onze eerste concertenseizoen en zal zien dat TrioFenix heel wat concerten op de agenda heeft staan. Nu zijn we reeds bezig met het seizoen 2007-2008 en daar dienen zich toch ook al mooie gelegenheden aan, o.a. Festival van Vlaanderen en enkele mogelijkheden in het buitenland. Iedereen weet dat wie wil groeien veel moet spelen en dus zoeken ook wij naar de broodnodige concerten...Vlaanderen is daarbij superbelangrijk en dient als uitvalsbasis voor de ons omringende landen. Ook daaraan wordt dus hard gewerkt .

Maken cd-opnames deel van de (nabije) toekomst?

Ja , maar dan eerder als visitekaartje... Ook op dat gebied is het moeilijk om uit Vlaanderen te breken. De grote platenmaatschappijen hebben hun zetel in Parijs of Londen of elders... Hun artiesten krijgen altijd voorrang. De kleinere Belgische of Vlaamse labels zijn moedig en doen hun uiterste best, maar hun verdeling in de rest van de wereld is echter nooit maximaal.. Toch zullen ook wij zoeken naar de beste mogelijkheid om geluidsdragers te maken en is er een rol weggelegd om bijvoorbeeld het betere Belgische werk voor strijktrio op te nemen en uit te dragen...

Welke opnames hebben U het afgelopen jaar het meest getroffen?

Ik hoorde onlangs, eerder toevallig, een lied voor sopraan en orkest waarvan ik dacht : "Dit is fantastische muziek!!" : Nina Stemme met het VRO in het Mignon-lied van Lodewijck Mortelmans!! Absolute klasse!! De zoveelst schitterende realisatie van Phaedra CD en het zoveelste bewijs dat er nog zoveel ongekende meesterwerken bestaan! Een echte aanrader voor wie van symfonisch lied houdt!! En een pluim op de hoed van Phaedra!

Meer over Karel Steylaerts (TrioFenix)


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.