Jackson Fourgeaud is al sinds zijn vijftiende met muziek bezig. De muzikale activiteiten van zijn moeder, folk- en blueszangeres Paula Moore, intrigeerde de jonge Parijzenaar en hij begon zelf met synthesizers en drumcomputers te rommelen. In 1996 kwamen de eerste releases, 'Sense Juice' en 'Gourmet', twee EP's vol atypische Franse house à la Daft Punk. Sindsdien kluste hij als remixer en dj een aardige reputatie bij elkaar en in 2003 scoorde hij al even met de single 'Utopia'. Al die invloeden samen leidden uiteindelijk tot zijn debuut 'Smash' op het toonaangevende Warp-label.
Chaotische barokke pop
"Ik kon nergens beter terechtkomen dan bij Warp. Ik moet mij alleen met mijn muziek bezighouden, gewoon het beste uit mezelf halen en me van niets anders iets aantrekken. Net wat ik nodig had." En dat leidde dus tot 'Smash', een mix van allerlei stijlen en invloeden. Die stijlvermenging was een bewuste keuze, aldus Fourgeaud. "Ik wou van 'Smash' een echt stijlorgie maken. De notie van 'stijlvermenging' is zo hol, vind ik, het is zo makkelijk om je te verschuilen achter een stijloefening. Ik wou die notie doorbreken, verder gaan dan alleen maar stijlen mengen." Maar ondanks die voornemens klinkt 'Smash' wel degelijk als een bewuste stijlvermenging. De muzikale verwijzingen liggen er soms zo dik op dat je Jackson bijna van plagiaat zou kunnen beschuldigen (vergelijk de intro van 'Teen Boat Ocean' maar eens met die van T. Raumschmiere en zoek maar eens zeven verschillen), maar dat deert de Parijse wonderboy niet. "Ik vergelijk mezelf niet met anderen. Egocentrisch als ik ben wou ik dat het album een persoonlijke uitdaging was, zelfs als ik met foute muzikale clichés rotzooide. Een van de ideeën van het album was een futuristische plaat maken vol nostalgische muziek, een plaat die flirt met pop maar tegelijk barok en chaotisch klinkt. Of ik daarin geslaagd ben weet ik niet, dat heb ik zelf niet in de hand."
Geen liveplaat
En 'Smash' biedt nog meer uitdagingen. Zo beperkt Jackson zich niet alleen tot muziek waar hij zelf veel mee bezig is geweest. "Sommige nummers zijn beïnvloed door mijn favoriete muziek, vooral funk en rock. Maar er zijn ook invloeden uit muziek waar ik helemaal niet zo vaak naar luister. Ik probeer altijd muziekstijlen uit die ik niet echt goed ken, dat houdt me scherp." Door die verschillende muziekstijlen te mengen met een typische Warp-aanpak, klinkt 'Smash' tegelijkertijd divers en coherent. Enige vraag is nu: hoe breng je zo'n album live over? Jackson is duidelijk: "Ik wil en zal de plaat niet live brengen. Het is een studioalbum, daar ga ik geen doekjes om winden. Voorlopig is mijn live show kort samen te vatten: ik speel nieuwe dingen voor een publiek, samen met mijn computer band." Wie wil horen hoe dat klinkt, kan op 14 oktober naar Petrol in Antwerpen, daar deelt Jackson de affiche met onder meer Funkstörung en Cristian Vogel.