Huur Is Duur klinkt als Bohman Brothers light, als R.O.T. met minder serieux, als IDM Theft Able zonder fluxus; ze spelen met de geluiden van alledaagse voorwerpen en doen je hierdoor opnieuw luisteren naar zaken waarvan je dacht dat je ze al kende.
Ik veronderstel dat jullie elkaar regelmatig tegen het lijf lopen tijdens concerten en zo, maar waarom hebben jullie besloten om ook effectief samen muziek te gaan maken?
Christophe Piette (CP): Tijdens een optreden van Pulsating In The Eye in de Recyclart wist ik Wietske's manier van met percussie omgaan enorm te appreciëren. Er was iets aan de manier hoe ze met de zwaartekracht van objecten omging dat me aansprak, dus stelde ik haar voor om voor het Placard Headphone Festival samen iets samen te gaan doen. Van daar af waren we vertrokken.
Wietske Van Gils (WVG): Ik moet toegeven dat het voor mij in de eerste plaats als iets vriendschappelijk begonnen is. Als het muzikaal op niks was uitgedraaid, dan was dat ook geen ramp geweest. Al was het van in het begin wel duidelijk dat we vaak hetzelfde dachten over muziek.
Ik heb jullie één keer live gezien, een jaar of twee terug. Toen speelden jullie, als ik mij dit goed herinner, onversterkt.
CP: Stil zijn om beter te kunnen luisteren, en door te luisteren ontdekkingen doen, daar is het ons om te doen. Geluiden uit de omgeving waarin we spelen worden hierdoor ook in de muziek verwerkt.
WVG: Daarom spelen we ook nog steeds onversterkt. De eerste keren had ik nog een elektronisch keyboardje bij en vroeg ik ook dikwijls om een micro, maar dat viel gauw weg. Eigenlijk zouden we willen dat de aandacht wordt geleid naar de geluiden die voorwerpen in een ruimte kunnen voortbrengen. We proberen een soort spontane spanning te creëren rond het publiek, de ruimte en de voorwerpen in die ruimte. We laten alle geluiden in hun oorspronkelijk volume om te laten horen welke sfeer en muziek een voorwerp kan voortbrengen.
We hopen dat alledaagse geluiden niet als lawaai bestempeld worden, maar eerder als een ontdekking en hopelijk komt iemand uit het publiek dan de volgende dag een rinkelend-tinkelend vijsje tegen op het voetpad en wordt hij nieuwsgierig naar de mogelijkheden hiervan. Dit is een beetje onze bijdrage aan ideeën als “onthaasting” en “eeuwige nieuwsgierigheid”.
Wat een bijkomend voordeel is van onversterkt te spelen, is dat je op alle plaatsen en momenten kan spelen. Dat is niet alleen een voordeel bij repetities, ook bij concerten zijn we zo altijd flexibel om overal te starten. Er zijn zo'n dankbare locaties waar je versterkt moeilijk kan spelen. Denk maar aan de toog van een café, bijvoorbeeld. Ik vind het trouwens heel geruststellend dat onze klank overal hetzelfde is en niet vervormd wordt door telkens een andere versterker of PA Lijd ik misschien toch aan een lichte vorm van controledwang?
Jullie muziek klinkt ook kaal.
CP: Ik veronderstel dat je met kaal al die stiltes in onze muziek bedoelt. Het is inderdaad niet de bedoeling om alles in te vullen maar om met geluiden een bepaalde spanning te creëren, waar stilte een belangrijk onderdeel van is.
WVG: Als de juiste spanningsboog niet in ons optreden zit, dan zijn het gewoon geluidjes na elkaar. Als er wél een juiste spanningsboog in zit, dan zit je op het puntje van je stoel en wil je weten wat het volgende geluidje zal zijn. Enfin, dat is ons streefdoel.
CP: We hebben beiden ook ervaring als toneelspelers, dat zal ook wel een invloed hebben. In het toneel gaat het ook om het werken met spanning, om het creëren van een dialoog. De componist Maurico Kagel had het over “instrumentaal theater” wanneer hij over zijn muziek sprak, daarin kan ik mij wel terugvinden.
WVG: Eigenlijk vind ik onze muziek helemaal niet zo kaal, hoor. In mijn oren klinkt Huur Is Duur ook heel vol, net omdat je de tijd kunt nemen om alles eens goed te beluisteren. Om geluiden te horen resoneren, alleen of in combinatie met het volgende, om ze te vergelijken met elkaar, ook al komen ze uit een heel andere bron. Dat vergt natuurlijk wel een andere vorm van concentratie en dat kan iets vermoeiender zijn voor een publiek, dat neem ik gerust aan.
Doordat jullie vooral geluiden achter elkaar ordenen, klinkt jullie muziek als een hoorspel, alsof jullie een verhaal proberen te vertellen met enkel geluiden.
CP: We proberen geen verhaal te vertellen, het verhaal komt vanzelf. Ik geloof dat geluiden soms een verhalend element hebben, maar dat verhaal ontdekken we tijdens het spelen zelf. Het is dan aan ons om hier op in te gaan. Soms komt er een verhaal door de interactie, maar meestal volgen we de vorm die door de klank wordt voortgebracht.
WVG: Bedoeling is wel dat we zo weinig mogelijk sturend te werk te gaan, zodat het publiek er zijn eigen verhaal van kan maken. We willen zeker geen verhaallijn opdringen. We willen de fantasie met behulp van simpele dingen stimuleren.
Hoeveel van jullie muziek bestaat uit vooraf uitgedachte ideeën en hoeveel uit improvisatie?
WVG: Alles is pure improvisatie. Ik weet nooit wat Christophe gaat doen en vice versa. Verrassingen zijn als cadeautjes waar je mee aan de slag kan gaan en weer op kan voortbouwen. Een publiek merkt dat meteen. Bij improvisatie moet je in alle spontaniteit werken, naar de juiste spanningsboog toe. Als dat lukt, is dat fantastisch.
Het vormt wel een uitdaging, natuurlijk. Je moet je materiaal goed kennen, dat zijn dan als het ware de uitgedachte klanken, een beetje zoals een pianist de toetsen en klanken van zijn piano kent, zowel apart als in combinatie. Voor de rest is alles zo spontaan mogelijk.
Is Huur Is Duur een project van twee mensen die af en toe samen komen om op te nemen of op te reden, zonder echt een groot plan voor ogen?
WVG: Misschien. We hebben al een tiental keer opgetreden, in die zin willen we wel actief blijven. In elk geval vind ik optreden voor Huur Is Duur wel inspirerend. Als mensen daar thuis dan ook naar willen luisteren, is dat eerder een gevolg hiervan. En voor de rest is Huur Is Duur misschien een zijproject van andere creaties, daar heb je gelijk in. Christophe en ik creëren gewoon graag nieuwe dingen, of dat nu muziek is of zelf brood bakken. Muziek is slechts één van de vele manieren om je creatief te uiten.
CVG: Wanneer ik zie hoeveel mensen rondom ons met muziek bezig zijn, als luisteraar, concertbezoeker of muzikant, dan denk ik dat er geen groot plan nodig is. Iedereen kan muziek maken en niemand hoeft te aarzelen om muziek deel te laten uitmaken van zijn dagdagelijkse leven.
Is de naam Huur Is Duur eigenlijk puur omwille van het rijmvers gekozen?
CVG: Ah ja, ça rime et ça rame comme tartine et boterham.
WVG: Het is een naam die in ieder geval goed samengaat met onze passie voor klanken.
Meer over Huur Is Duur
Verder bij Kwadratuur
- Helaas geen extra info meer.