Kwadratuur interview

Glen Steenkiste is als lid van de psychedelische krautrockband Sylvester Anfang II en medeoprichter van het cult-cassettelabel Funeral Folk al jaren geen onbekende meer in de Belgische underground. Als Hellvete brengt hij nu 'De Gek' uit, een plaat waarop donkere folk en plattelandsidylle hand in hand gaan.

Alles aan Hellvete heeft iets barok.

Dat maakt allemaal deel uit van het concept Hellvete. Veel dingen die ik leuk vind, zijn wat ouderwets of archaïsch. Ik heb dikwijls meer bewondering voor oude dingen dan voor nieuwe technologieën. Vandaar ook het ietwat ouderwetse en barokke van de muziek, de titels en het artwork. Door er consequent in te zijn, ontstaat er ook een sfeertje dat het geheel ten goede komt, denk ik. Een hoes met fluokleuren en graffitiletters zou niet werken. Dat barokke hoort gewoon bij het wereldje van Hellvete.

Kan jouw muziek als donkere folk omschreven worden?

Van mij kan je dat zo noemen, al mag dat 'donker' er gerust af. Er zelf een label opkleven kan ik niet en is iets wat ik eigenlijk ook niet wil doen. Zelf hoor ik allerlei invloeden, maar ik kan me wel voorstellen dat je niet spontaan de kamer begint rond te springen als je 'De Gek' oplegt.

Verwijst de naam Hellvete naar black metal?

Toen ik enkele jaren geleden met een paar vrienden uit Maldegem het cassettelabel Funeral Folk oprichtte, hadden we het fantastische idee om alles wat met Funeral Folk te maken had een naam te geven die verwees naar de Noorse black metal-groep Mayhem. Uit dat idee is ook de naam Hellvete ontstaan. Ik had wat solodingen gemaakt die we op Funeral Folk wilden uitbrengen, maar geen naam. Helvete, met één L, was de winkel van Euronymous, de gitarist van Mayhem die later door Varg Vikernes is vermoord. Helvete, wat in het Noors "de hel" betekent, was de verzamelplaats voor die hele black metal-scene. Ik heb die naam gepikt en er een l aan toegevoegd. Ondertussen is die link met black metal veel minder aanwezig, maar ik ben die naam wel blijven gebruiken. Het past wel bij wat ik doe.

Heb je deze plaat volledig alleen gemaakt?

Ik heb alles zelf opgenomen en ingespeeld in de logeerkamer van ons appartement in Gent. De nummers zijn gemaakt in de tijd toen ik deeltijds werkte en twee dagen per week thuis was. Ik stond op, pakte mijn gerief, begon te spelen en tegen 's avonds was een nummer af. Heel leuk om te doen. Toen ik die nummers aan het maken was, was er ook nog geen idee voor een plaat of zo. Ik had gewoon zin om dit te doen. Heel leuk om in een rush van een paar uur iets in elkaar te steken. Op zoek gaan, op iets stoten, het uitwerken en gedaan, tijd om aardappelen te schillen, want mijn vriendin vond het leuk dat ik al aan het eten bezig was toen ze thuis kwam van haar werk.

Zijn die violen op 'In Den Beginne' echt?

Er staat geen enkele viool op de plaat. De vioolklanken die jij zogezegd hoort, komen van een charango, een Zuid-Amerikaans snaarinstrument waarbij de klankkast gemaakt is van de rug van een gordeldier. Toen ik ermee aan het prutsen was, ontdekte ik dat, als je er een beetje effecten aan toevoegt, je iets krijgt dat als een viool klinkt, maar veel makkelijker te bespelen is.

En dat koor op 'k Riep Tot de Oorsprong der Dingen'?

Dat koor komt van een plaat getiteld 'Flakkee Zingt Niet-Ritmische Psalmen' , een verzameling opnames van kerkliederen, gemaakt in Nederland. Ik heb gewoon een stuk gezocht dat binnen dezelfde toonaard zat en het er tussen gemixt.

In de bio wordt jouw plaat omschreven als de soundtrack bij "de nieuwe plattelandsidylle". Wat moet een luisteraar zich daarbij voorstellen?

Ik heb een band met het platteland. Ik ben opgegroeid tussen de koeien en was af en toe wel ergens op een boerderij te vinden, maar rond mijn achttiende was ik het er grondig beu, ben in Gent gaan studeren en heb me daar kostelijk geamuseerd. Ondertussen heb ik het platteland weer leren waarderen: de rust die je er vindt is voor mij een goed alternatief voor de drukte die in Gent heerst, al is Gent nog altijd maar een groot dorp, natuurlijk. Mijn muziek is wel veel meer geïnspireerd door het platteland dan door de stad. Rust en kalmte geven me veel meer inspiratie. Daarom ook dat de muziek die ik maak eerder kabbelt dan beukt. Drukte bezorgt me stress en dan functioneer ik gewoon minder goed, maar hier in Gent wonen mijn vrienden, kan ik makkelijk naar optredens gaan en is alles makkelijk bereikbaar. Daarom wil ik hier niet weg. Het ideale zou twee huizen zijn. Zo zou ik dan kunnen switchen als ik het ergens op mijn heupen krijg.

Bijna al jouw songtitels zijn in het Nederlands. Sluit dit ook aan bij de idee om dicht bij jouw roots te blijven?

Ergens wel. Engels is natuurlijk een heel voor de handliggend taal omdat onze perceptie van muziek heel hard aansluit bij Engelse en Amerikaanse popmuziek. Zelf ben ik er ook heel hard door beïnvloed, maar met Hellvete wou ik toch een band houden met folk en volksmuziek, dus zou het stom zijn om als Nederlandstalige volksmuziek in het Engels te willen brengen. Door de laatste tijd geïnteresseerd te raken in oude wereld- en volksmuziek is het mij ook opgevallen dat teksten die je niet kan begrijpen toch ook heel sterk kunnen zijn. Dus waarom zou ik een taal gebruiken die eigenlijke de mijne niet is?

Waarover gaat het nummer 'De Gek'?

Die tekst is per ongeluk ontstaan toen ik met een riffje op mijn banjo aan het prutsen was. Vroeger gebruikte ik veel meer woordeloze zang maar ik vond het tijd om echt eens een paar woorden op papier te zetten, gewoon om te zien of dat zou lukken. Die woordeloze zang gebruikte ik ook veel meer als extra instrument. Een voordeel van woordeloze zang is ook dat mensen je niet kunnen pakken op een tekst die je geschreven hebt. Je kan je er een beetje achter wegsteken omdat je geen gebruik moet maken van je echte stem of jouw eigen woorden. Zelf een tekst maken en die zingen was voor een stuk als een masker laten vallen.

Je bent boekhouder van beroep.

Zet boekhouder maar tussen haakjes. Ik ben gewoon bediende op een financiële dienst, maar ik zeg altijd dat ik boekhouder ben. Het is soms grappig om te zien hoe mensen reageren als je zegt dat je boekhouder bent. Op een of andere manier vinden sommige mensen het raar dat je boekhouder en muzikant bent. Maar voor mij is dat geen probleem. En het één is zeker geen compensatie voor het ander. Ik sta niet elke morgen met tegenzin op om te gaan werken. Van muziek kan ik niet leven, dus moet ik op een andere manier mijn geld verdienen en mijn job geeft me nog altijd veel tijd om met muziek bezig te zijn. Ik kan natuurlijk geen drie maanden aan een stuk gaan toeren omdat ik op mijn werk verwacht wordt, maar die vraag stelt zich nu ook helemaal niet en ik twijfel er aan of ik zoiets echt wel leuk zou vinden. Mijn job heeft me in elk geval de ruimte om me zonder zorgen bezig te houden met de dingen waar ik mij graag mee bezig hou: mijn lief en mijn muziek. De opofferingen die ik zou moeten maken om hele dagen met muziek bezig te zijn, zouden voor mij te zwaar opwegen. Ik ben nu eenmaal een Vlaamse middenklasse-jongen.

Meer over Hellvete


Verder bij Kwadratuur

Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.