Christian Fennesz geeft op foto's en in andere interviews de indruk een zeer ernstige man te zijn. Muziek en de voor hem noodzakelijke technologie om dit voort te brengen, zijn blijkbaar zijn enige bekommernissen. Zo kan hij bijvoorbeeld haast liefdevol praten over de handgemaakte ruisgenerator die hij voor 'Venice' heeft gebruikt. Verder heeft hij een zeer duidelijke visie op wat zijn muziek is en hoe hij ze wil maken. Geen rond de pot gedraai dus en dat bleek al meteen toen de e-mailvragen twee dagen later al beantwoord waren.
Een voor de hand liggende vraag: Waarom wachtte je of waarom heeft het drie jaar geduurd voor je je vierde album als Fennesz uitbracht ?
Ik heb niet gewacht. Er was gewoon niet meer tijd om het te doen. Ik was zo druk bezig met allemaal verschillende zaken. Het was simpelweg onmogelijk om tijd vrij te maken voor een nieuw opnameproject.
Is het juist om 'Venice' te horen pivoteren rond het nummer 'Transit'? Of leg ik, samen met andere recensenten, verbanden tussen nummers die er eigenlijk niet zijn?
Dat is volledig voor je eigen rekening. Elke lezer moet vrij zijn om zijn/haar mening over het album te vormen.
Na het intens beluisteren van je vorige albums, was het een echte schok om 'lyrics' te zien op de Cd-hoes en dan te horen in het nummer 'Transit'. Was dit een gevolg van je vele samenwerkingsprojecten de laatste jaren of gebeurde het vanzelf?
Ik wou al vele jaren met David (Sylvian, nvdr) samenwerken. Ik had altijd al het gevoel dat het goed zou uitdraaien met hem. Ik zie mezelf als muzikant ook eerder bezig in de uiterste regionen van de popmuziek dan in de abstracte elektronica. Ik dacht dan ook dat het perfect mogelijk was om een echte song in het album op te nemen.
Waarom is het dan juist David Sylvian die op 'Venice' zingt en niet één van de andere muzikanten waar je mee hebt samengewerkt?
Voor mij heeft David DE stem en verder is hij ook een schitterend muzikant.
Ook verrassen vond ik de aangehouden melodieën, harmonieën en ruis. Op vorige albums was het allemaal toch wat meer versneden, opgebroken. Voelt u dit verschil ook aan of hoor ik weer spoken?
Wel, ik denk dat elk van album en beetje verschillend klinkt. Ik probeer mezelf niet te veel te kopiëren… Het zou gemakkelijk geweest zijn om een tweede 'Endless Summer' te maken, maar ik dacht dat het beter was een nieuwe richting in te slaan.
Zoals vele muzikanten hebt u blijkbaar een speciale band met Japan. ('Venice' wordt in Japan met een extra, exclusieve track uitgebracht.) Wat zijn uw redenen hiervoor?
Japan heeft dezelfde (of zelfs een hogere) standaard qua technologie, industrie, etc. als Europa en Amerika, maar het is op iets totaal anders gebaseerd. Het is als een andere planeet en dat vind ik fascinerend. En ik kan altijd goed tot rust komen als ik er naar toe ga.
In een interview met Wire werd geschreven dat je haast academische interesse hebt in elektronisch muziek, hedendaagse componisten, etc. Hoe zie je jezelf dan in dit gebied van de muziek?
Oh, echt? Ik kan dat niet gezegd hebben, want ik heb absoluut geen academische interesse. Ik heb wel een passie voor nieuwe technologie e.d., maar uiteindelijk is mijn muziek op gevoelens gebaseerd. Net zoals popmuziek.
Beïnvloedt de omgeving waar in je werkt je muziek? Op de foto's op je website ziet de studio waar 'Venice' werd opgenomen er redelijk kil uit. Kan u niet schelen of past perfect?
Ik denk dat de foto's een kouder beeld geven dan het in het echt is. Maar au fond heeft de omgeving weinig invloed op mijn werk.
Van harte bedankt voor dit interview.
Geen probleem. Het beste. Christian.