De artiest Zool. (né Gerry Vergult) is al sinds de jaren tachtig een bezige bij in het Vlaamse muzieklandschap. Naast zijn werk bij de Nederlandstalige new wave- en elektronicabands Aroma di Amore (sic) en Kolk, begon Vergult in 2004 met het voornamelijk instrumentale project Zool., waarvan de eerste twee ep's ('epone' en 'eptwo') op bijval van de gespecialiseerde nationale pers konden rekenen. Debuutalbum 'Vadem', verkrijgbaar in een schrikwekkend kleine oplage (150 exemplaren), is het werk van een volwassen artiest die het nationale niveau moeiteloos overstijgt.
Openingstrack 'Blistered' is een net-niet-experimentele geluidscollage over down-tempo beats, die net zoals in 'Museum' qua sfeer en opbouw aan het duister van de triphop-formatie Massive Attack op hun 'Mezzanine' doet denken. 'Chomsky' wordt ingeleid door een wat voor de hand liggende anti-Bush sample, maar dit is meteen de laatste keer dat er een menselijke stem op de plaat wordt gebruikt, hier en daar een desolate vocoder (op het mooie 'Elm') niet meegerekend. De kille synthklanken en de trage, complexe staccato-beats ('Skip Reality') geven het album een helder en ijzig gevoel. Toch is 'Vadem' geen vlucht uit het menselijke: de artiest is genoeg meester over zijn ideeën om ze in een toegankelijke vorm te gieten en bevolkt zijn tracks met akoestische instrumenten waardoor ze soms schaamteloos radiovriendelijk worden. Zo is 'Elysian' een relatief opgewekt popnummer dat van Four Tet had kunnen zijn (moest die ooit in een gewone 2/4-bui zijn) en kan 'Fake Log' mits wat airplay een hippe zomersingle worden. In de meer experimentele nummers ('Glisten') lijkt Vergult zijn inspiratie te hebben geput uit de vroege ambientwerken van het extreme elektronicagenie Aphex Twin. Ook hier wordt de toegankelijkheid echter nergens met de voeten getreden, dankzij enerzijds de transparantie van de structuren en anderzijds de lengte van de tracks, die steeds in een gezonde verhouding staat tot het aantal ideeën en melodieën per nummer.
'Vadem' is geen grensverleggend elektronica-meesterwerk geworden, maar de plaat kan moeiteloos mee in het Europese circuit door haar volwassen, sober geluid en de interessante en charmante tracks. Het album beschikt over een heldere schoonheid die soms wat diepte lijkt te missen, maar met dit debuut zal Zool. vriend en vijand overtuigen van zijn kunnen.
Meer over Zool.
Verder bij Kwadratuur
Interessante links