Zoals de titel 'Ancestry in Progress' aangeeft, is het nieuwe album van Zap Mama een evolutieplaat. Het pad dat Zap Mama bewandelde op '7' en 'A Ma Zone' wordt verder gezet, maar het driejarig verblijf van oppermama Marie Daulne in steden als New York en Philadelphia heeft zijn sporen nagelaten. De funky afropop vol onvervalste stemmenacrobatie die de vorige platen bekend maakten, zijn ook op 'Ancestry in Progress' terug te vinden. De vele contacten met de zwarte Amerikaanse gemeenschappen beïnvloedden Daulnes nummers. Ze werden geïnjecteerd met een stevige dosis hiphop, neo-soul en r'n'b wat het album een stuk commerciëler en toegankelijker maakt. Met gastoptredens van onder andere Erykah Badu, Talib Kweli, Common en Ahmir "?uestLove" Thompson, drummer van The Roots, is het meteen ook duidelijk dat de grote sterren hun bewondering voor Zap Mama's muziek niet onder stoelen of banken steken.
Zap Mama was Zap Mama echter niet als niet alle stijlen gaande van salsa en afrojazz tot drum 'n' bass zou vermengen tot een mooi geheel. Zo is 'Vivre' een nummer dat een heerlijk zomers salsamelodietje bevat in de piano. Dankzij het betere mixwerk van Anthony Tidd bevindt dit zich echter relatief op de achtergrond waardoor een toegevoegde ingehouden (dans)kracht ontstaat. De blaasarrangementen zijn eveneens erg latin en overheersen samen met de beat en de zang de piano. De meeste teksten van Daulne zijn zoals de muziek gericht op een positief geluid. 'Vivre' gaat over de aantrekkingskracht en de ontgoocheling van New York. Me voilà assise dans l'herbe préfabriquée / J'ycroyais à l'herbe plus verte d'à côté.Wat natuurlijk essentieel is bij een ex- a capellagroep als Zap Mama, is de hemelse stemmengoochelarij van Marie Daulne die aangevuld wordt met een kleurenpalet aan achtergrondstemmen. Luister naar het r'n'b-nummer 'Bandy Bandy' waar Erykah Badu en Marie Daulne met mekaar een vocaal duet (of duel?) aangaan. Zowel Badu als Daulne gebruiken hun warm trillend timbre om ofwel kreunend en zuchtend de achtergrond op te vullen of zwaar uit te halen zoals het ware r'n'bsterren betaamt. Tidd bewijst andermaal dat hij als producer onmisbaar was voor deze plaat en mixt er een olijk, fris orgeltje tussen en laat strijkarrangementen het stemmenspel ondersteunen. Het nummer is vakwerk, maar het geheel blijft wat braaf in de commerciële sfeer hangen. 'Yelling Away' is een luisterrijk voorbeeld van de smakelijke mengelmoes van hiphop en soul. ?uestlove voorziet eerst Talib Kweli en later Common van een droge drumbeat. Deze wordt aangevuld door percussie en een twee akkoorden van een orgeltje met voldoende reverb op. De reverb zorgt voor een ijl gevoel dat heviger wordt in combinatie van het donker melodietje van een scherp snaarinstrument. Het refrein is een heuse poppy meezinger dat door de warme, speciale stem van Daulne overeind gehouden wordt en net vervalt in platte MTVmuziek. 'Show me the Way' is een up-temponummer met een Afrikaanse gitaarpartij en vette blazers. Het nummer begint met gillende autobanden, getoeter, een achtergrondmuziekje voordat het openbreekt. Percussie en een vette baslijn zorgen samen met zang voor een zomerse cool. Lady Alma geeft met een trage, zware rap a la Missy Elliott het nummer "street credibility" mee. Drummer ?uestLove gebruikt veel open hihats met af en toe een klap op de elektrisch klinkende kleine trom wat ruimte geeft aan de percussie en een voortdrijvend effect geeft. Het nummer eindigt met een marginaal melodietje dat zo een lang verlopen computerspelletje is weggelopen.
'Ancestry in Progress' is een plaat waar zowel mensen die eerder naar commerciële muziek luisteren als mensen die de oude Zap Mama gewoon zijn aan zullen moeten wennen. Het concept van de plaat is echter waterdicht en het geheel is fijntjes afgemixt. 'Ancestry in Progress' is Afrikaanse pop waar een puntje aan valt te zuigen.

Meer over Zap Mama


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.