Tijdens de achttiende eeuw verliep de ontwikkeling van de toetsinstrumenten aan een razend tempo. De ontwikkeling van de pianoforte betekende echter allerminst dat het klavecimbel zomaar opzij werd geschoven. Een sprankelend bewijs daarvan levert de Mozart-cd die Andreas Staier en Christine Schornsheim opnamen op de zogenaamde 'Stein Vis-à-Vis', een uiterst zeldzaam instrument waarvan nog slechts twee exemplaren bekend zijn. Dit curiosum, dat aan weerszijden een klavier heeft, is een combinatie van klavecimbel en pianoforte. Het resulteert in een verleidelijke mix tussen de zachte, tokkelende klank van een klavecimbel en de warme zangerigheid van een pianoforte.
Twee van Mozarts sonates voor vierhandig piano vormen het leeuwendeel van het programma dat Staier en Schornsheim voor deze cd selecteerden. In de snellere buitendelen wordt door de mengeling van pianoforte- en klavecimbelkleuren een zeer vurige, briljante sfeer gecreëerd. In de langzame middendelen spelen Staier en Schornsheim dan weer vooral met de afwisseling tussen beide kleuren. Wanneer bij voorbeeld de pianofortekant van de 'Stein Vis-à-Vis' een thema aanbrengt, wordt het even later herhaald in de klavecimbelkleur, wat alleen maar bijdraagt aan de hemelse schoonheid van deze sonates. Tussen de kortere stukken op deze cd springen vooral het "Modulierendes Präludium K284a" en de door Schornsheim en Staier getranscribeerde "Deutsche Tänze K509" in het oor. De prelude is het openingswerk van de cd en neemt de luisteraar mee door een kleurrijke harmonische reis die alle facetten van dit vreemde instrument toont. Schornsheim en Staier spelen van bij het begin met een aanstekelijke virtuositeit en een uitgekiend gevoel voor timing. Die virtuositeit maakt ook indruk in de "Deutsche Tänze", die Mozart oorspronkelijk schreef voor orkest. Beiden combineren in deze dansen een dartele, eenvoudige speelsheid met een fijnzinnig oor voor elkaars noden, wat de transparantie en natuurlijke stroming van hun uitvoeringen bevordert.
Dat Staier en Schornsheim een ontzettend boeiende cd afleveren, heeft niet alleen te maken met de 'Stein Vis-à-Vis' an sich, maar vooral met de meeslepende combinatie van virtuositeit en natuurlijkheid waarmee ze Mozarts werken aanpakken. Briljant!
Meer over Wolfgang Amadeus Mozart
Verder bij Kwadratuur
Interessante links