Mozarts laatste twee symfonieën behoren zonder enige twijfel tot zijn bekendste en meest opgevoerde orkestwerken. In het kader van Universals jubileumreeks 'Mozart Forever' heeft de Franse dirigent Marc Minkowski – ooit nog aan de slag bij de Vlaamse Opera – zich aan beide kleppers gewaagd. Samen met Les Musiciens du Louvre, het orkest dat hij zelf opgericht heeft, zorgt Minkowski voor spannende en bijwijlen beklijvende uitvoeringen van beide meesterwerken. De rijkelijk gevulde cd wordt vervolledigd door de balletmuziek voor de opera 'Idomeneo'.

Een van de redenen waarom deze opname zo overtuigend werkt, is de tegelijkertijd precieze en subtiele tempokeuze van Minkowski. Het openingsdeel van de veertigste symfonie krijgt een passionele drive mee die het zuchtende hoofdthema een opvallend dramatische kleur geeft. Zelfs in dit hoge tempo blijft er veel ruimte voor verfijnde, afgewerkte frasering en contrapuntische spelletjes, wat ook Minkowski's aanpak van de andere snelle delen kenmerkt. Iedere onverwachte harmonische wending – en zo zijn er veel in deze symfonieën – wordt in de verf gezet zonder dat het resultaat onnatuurlijk overkomt. In de langzame delen is er logischerwijze meer tijd voor die harmonische kleuren en die tijd néémt Minkowski gelukkig ook. De eenvoud waarmee hij zijn orkest Mozarts lyrische lijnen laat spelen geeft de muziek de adem die ze nodig heeft. De transparante klank die de muzikanten hier bereiken toont duidelijk aan dat ieder in het orkest weet waar de muziek heen vloeit en wie wanneer welke muzikale functie heeft. De finale van de eenenveertigste symfonie illustreert dit tot in de puntjes. Vanuit het slechts vijf noten tellende thema wordt de spanning opgebouwd naar een indrukwekkende fuga waarin het razende tempo de ademstroom van de muziek nooit verstoort. Ook in de balletmuziek uit 'Idomeneo' overheerst transparantie en ritmische spanning. Het quasi majestueuze beginthema komt doorheen de twaalf minuten van het werk meerdere keren terug. Doorheen de andere delen haalt Minkowski elk dansritme uit de muziek waardoor de uitvoering een meeslepende stuwing en energie krijgt.

Met zijn eerste Mozartcd vindt Minkowski het ideale evenwicht waar vele andere hedendaagse uitvoeringen over struikelen. Hij combineert op onnavolgbare wijze transparantie, ritmische drive en fijnzinnige orkestrale kleuren, waarbij hij niet één detail aan zich voorbij laat gaan. Een absolute aanrader!

Meer over Wolfgang Amadeus Mozart


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.