Het is voor Miguel Wiels allicht geen onmogelijke opgave gebleken om zijn droom in vervulling te laten gaan: grote Vlaamse liederen in leven houden door grote Vlaamse artiesten. Wiels is als toetsenist en pianist in dit compacte muzieklandje immers een legende op het klavier, heeft als studiomuzikant een oneindig aantal platen mee ingespeeld, is vast Showband-lid en onmisbaar op elk zichzelf respecterend, Nederlandstalig zomerevenement. De uitwerking van het programma 'Zo Is Er Maar Eén', waarin dezelfde doelstelling naar voor kwam, heeft dit project allicht ondersteund. De gastenlijst op deze 'Monumentenzorg' is dan ook niet gering: van Kris Wauters tot Bart Peeters, van Kommil Foo tot Johan Verminnen. Dankzij het betere levenslied en de grote muzikale klasse van Wiels en zijn rechterhand in dit project, Tom Vanstiphout, levert dat een mooi stukje culturele geschiedenis op.
Het gevaar van dit project is dat de inhoud vastgepind wordt op de frontzanger die telkens te gast is. Zo lijkt het wel dat Paul Michiels de magie uit Ann Christy's 'De Roos' weghaalt terwijl Free Souffriau met haar heldere elfenstem 'Zoals Elk Mooi Verhaal' van diezelfde Ann Christy (ook door Noordkaap al eens opgevist) juist betovert. Het geheel is echter veel meer dan de som der delen. Miguel Wiels heeft immers gekozen voor bescheiden, ondersteunende arrangementen. Op die manier wordt het karakter en het stemtimbre van de verschillende frontzangers prima aangevuld. Tegelijkertijd wordt het oorspronkelijke lied –mits enige aanwakkering – veelal in ere gehouden. De subtiel verrijkende sfeeraccenten van Wiels' digitale piano lenen zich hier perfect toe, al wordt misschien net iets te vaak voor een jazzinvulling gekozen. Doe Maars 'Is Dit Alles' (Axl Peleman) of Conny Vandenbos haar 'Sjakie van de Hoek' (ingezongen door landgenoot Rick de Leeuw) zijn zelfs bewust een stuk soberder dan het origineel. Het gevaar is natuurlijk dat bij die tweede de nogal storende k-klank fel naar voren treedt en de vrij nonchalante stemaccenten vooraan komen te staan. Toch siert nederigheid hier. Van de andere kant biedt een warm, glorieus pianospel een geweldige ondersteuning aan de volle stem van Yasmine in een mooi openbloeiende afsluiter 'Heb het Leven Lief' (Liesbeth List). En als het om gevoelens gaat, spant de Oostendse troubadour Johan Verminnen met zijn vaderlijk warme stem de kroon. Wie niet vertederd wordt door zijn rijk ingeklede 'Annelies van 't Sas van Gent' (Louis Neefs) heeft een hart van steen.
Bij Wiels & Co heeft initiatiefnemer Miguel Wiels bewust niet enkel zijn eigen naam gebruikt. 'Monumentenzorg' draait immers volledig rond het Vlaamse lied. De broze krachtenverhouding tussen eeuwige klassenummers en monumentale hedendaagse artiesten die ze naar hun hand zetten wordt echter enigszins gerespecteerd en dat is een mooie zaak. Dat iemand meer voor een jonge vrouwenstem valt dan voor een doorleefde grauwe mannenstem of vice versa is bijzaak. Deze cd is een leuk totaalproject en dat is het belangrijkste.
Meer over Wiels & co
Verder bij Kwadratuur
Interessante links