Het is algemeen bekend dat Wannes Van de Velde volkscultuur en volksmuziek een warm hart toedraagt. Zijn muzikale oeuvre is doordrongen van traditionele songs en instrumenten: zo werkte hij enkele jaren geleden bijvoorbeeld mee aan de achtdelige cd-reeks 'Traditionele muziek uit Vlaanderen' en bracht hij samen met Roland Van Campenhout traditionele Vlaamse liedjes live tijdens de tournee 'Nomaden van de muziek'. Van de Velde heeft zich overigens nooit blindgestaard op zijn Vlaamse 'roots', getuige zijn passie voor de flamencomuziek. Het elfkoppige koor Water & Wijn is ontstaan als één van Van de Veldes andere passies, namelijk het poesjenellentheater. Samen met enkele vrienden stampte hij eind jaren zeventig het poesjenellengezelschap Water & Wijn uit de grond, waarbij Van de Velde de vertolking van de stemmen voor zijn rekening nam. Nadien werden er tijdens deze typisch Antwerpse marionettentheatervoorstellingen ook a capella volksliederen gezongen, waardoor Water & Wijn langzaam maar zeker uitgroeide tot een volwaardig, elfkoppig koor. De cd 'Water & Wijn' is de allereerste langspeler van het elftal.
Het album bevat twintig vierstemmig gezongen traditionele volksliedjes uit de Lage Landen, a capella uitgevoerd of voorzien van een minimale instrumentale begeleiding (accordeon, contrabas, viool, gitaar, percussie). Van de Velde en Marc Hauman nemen hierbij afwisselend de leadzang voor hun rekening. In het cd-boekje staan helaas geen dateringen vermeld, maar het is duidelijk dat deze liedjes uit een ver verleden stammen: op basis van de teksten van 'De 4 wevers', 'De Spanjaard' of 'De keizerlijke soldaat' kan worden gesteld dat sommige nummers al vele eeuwen oud zijn. Het spreekt voor zich dat deze volkse muziek erg eenvoudig is, zowel op vlak van melodie als structuur. Omwille van hun 'catchy' melodie die tot meezingen aanzet, kunnen deze liedjes in zekere zin beschouwd worden als de voorlopers van de hedendaagse radiohits. Ook op tekstueel vlak zijn de liedjes de eenvoud zelve, en vaak hebben ze daarbij een 'ondeugende', erotische ondertoon (dit is o.a. het geval op ''t Nonneke fijn' en 'De liereman'). De lichtvoetigheid van de melodieën staat soms evenwel in schril contrast met de beschreven taferelen. Zo vertelt 'De keizerlijke soldaat' het miserabele levensverhaal van een "ongelukkig kind dat zijn ouders vroeg verliest" en daarom moet gaan werken bij boeren en wevers om toch maar iets bij te verdienen. Muziek als (lap)middel om even de sociale wantoestanden en de ellende te vergeten: het is van alle tijden.
Water & Wijn put uit een muzikaal erfgoed dat de laatste jaren door groepen als Laïs en Ambrozijn is gepopulariseerd, maar kiest voor een minder gesofisticeerde muzikale aanpak. Terwijl de meisjes van Laïs van complexe vocale harmonieën hun handelsmerk hebben gemaakt, zijn de stemarrangementen van Water & Wijn eerder rudimentair, of, zoals de groep het zelf omschrijft: 'benig'. Daar is evenwel niets op tegen: deze manier van werken is ongetwijfeld 'historisch juister' en bovendien leveren alle zangers en muzikanten een zeer goede prestatie. Kortom: ondanks het eeuwenoude songmateriaal, een zeer verfrissend folkplaatje.

Meer over Water & Wijn – Wannes Van de Velde en Vrienden


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.