De Belgische underground ambientmeester VidnaObmana is, in tegenstelling tot zijn rustgevende muziek, druk bezig. Nog voor de voltooiing van het laatste deel van zijn drieluik (waarmee Dantes 'Inferno' naar muziek wordt vertolkt) komt de man met een leuk tussendoortje langs. 'Anthology 1984 – 2004' is een terechte hulde aan VidnaObmana en bevat een berg onuitgegeven of zeldzaam te verkrijgen opnamen, uitgegeven op het eigen label Ikon. 20 Jaar eigenzinnig een kwalitatief hoogstaande muzikale weg bewandelen verdient zeker een pluim! Desondanks de minimale en vaak erg subtiele muziek hoeft het op dit schijfje dus niet aan de nodige variatie te ontbreken.
Gewapend met stapels elektronica, samples, minimalistische tribale ritmen en een mysterieuze fuijara fluit (die ijle, bevreemdende klanken produceert) trekt VidnaObmana al twee decennia de ambientschuiven open. De muziek die hieruit telkens ontspringt, karakteriseert zich meer in (atmo)sferen dan in werkelijk afgebakende nummers. Elektronische winden, vlagen en achtergrondimpulsen vormen een zweverig klankbord waarvoor variabele muzikale taferelen zich afspelen. Vooral dit (r)evolueert doorheen de verder tijdloze muziek van VidnaObmana. Waar opener 'Shallow Faith' gedreven wordt door een dramatische ritmiek die nogal etnisch ingekleurd is, zijn oudere bijdragen duidelijk veel luchtigere en meer zuivere ambientnummers. Dat diepe en zweverige is en blijft een centraal gegeven doorheen de geschiedenis van deze artiest. Of dat nu gaat over new age tracks als 'The Nocturnal Air' of chaotische, postindustriële werkjes als 'Ecstacy', telkens wordt gespeeld met warme, rustige of verontrustende klanktapijten.
Toch is dit plaatje enigszins een buitenbeentje. De cd bevat, in tegenstelling tot de meeste andere van de 30 (!) releases van de man, een hoeveelheid kriskras door mekaar lopende muzieksferen. Hoewel dat wel een mooi overzicht geeft over de variatie en evolutie in het VidnaObmana oeuvre, doet ze wat afbraak aan de subtiel evoluerende gevoelswaarden die de elektronicakunstenaar doorheen zijn langspelers laat ontwikkelen. 'Anthology' is daarom nogal warrig. Neemt niet weg dat dit schijfje aantoont hoe spijtig dat het is dat een nummer als het heerlijk lang opbouwende 'Darkness Overpowers it All' (de titel is hier erg veelzeggend) eerder zo moeilijk te vinden was. Ook leuk is een live weergave van 'By Abundant Rain' uit 1991 die weerspiegelt hoe de artiest met zijn beperkte muziek gemakkelijk op podium weet te intrigeren.
Het is altijd een beetje een dubieus gegeven: verzamelaars of bloemlezingen presenteren van artiesten die telkens in hun platen een hele verhaallijn leggen. Hopelijk mag deze collectie echter meer betekenen dan krachtvoer voor de wereldwijd verbreide fans. Laat ze éénieder uitnodigen om eens een andere langspeler van VidnaObmana van onder de koptelefoon te beleven!
Meer over VidnaObmana
Verder bij Kwadratuur
Interessante links