De in Alaska geboren mezzosopraan Vivica Genaux is op dit moment een van de opkomende sterren in het barok- en bel canto-repertoire. Naast haar onberispelijke techniek beschikt ze ook over een warme, donkere stem met een rijk palet aan kleuren. Op deze plaat presenteert ze aria's uit Händel-opera's alsook uit werken van Johann Adolf Hasse, die bij het brede publiek (spijtig genoeg) minder bekend is.

Wat deze plaat bijzonder maakt is de vele onbekende muziek die erop staat. Händel en zijn opera's zijn dan misschien wel wat populairder, maar de mezzosopraan-aria's zijn minder gekend. De aria 'Sta nell'Ircana pietrosa tana' uit Alcina is een erg dynamisch stuk, zowel dankzij de muziek als de uitvoering. De Violons du Roy, een Canadees orkest gesticht door dirigent Bernard Labadie, speelt met een sterke drive. Hoewel dit in barokmuziek gespecialiseerde ensemble op moderne instrumenten speelt, wat een vollere klank meegeeft dan gewoonlijke barokke interpretaties, klinkt het toch strak en erg verfijnd. In de aria uit Alcina bijvoorbeeld is de unisono tussen de hobosolo en de eerste violen haarzuiver. De hoorns gaan hier in dialoog met de stem en zowel Genaux als de orkestleden musiceren op een hele aangename en stijlvolle manier. Vivica Genaux heeft een krachtige diepte die heel goed mengt met het lage register van de violen, wat het geheel een hechte eenheid geeft. Twee mooie aria's komen uit een minder gekende cantate van Händel, 'Splenda l'Alba in Oriente', een van zijn jeugdwerken.

De andere barokke componist Hasse wordt op deze plaat terecht geëerd, eveneens met aria's uit opera's en cantates. Het totaalbeeld van Hasse in zijn manier van componeren verschilt van Händel in de minder drukke orkestpartij, die ondanks een iets bescheidenere rol nog steeds heel rijk klinkt. In de meeste aria's op deze cd komen veel coloraturen voor (als uitbeelding van hysterie, woede, enz.) die meestal geschreven werden voor de grillen van de castraten van toen, die hun kunnen ten volle ten toon wilden spreiden. De aria 'Vaghi rai, pupille amate' laat veel ruimte voor de stem; hier is de begeleiding herleid tot een eenvoudige ondersteuning. Barokke aria's werden ook steeds zo gecomponeerd dat bij herhaling van het eerste deel veel gelegenheden tot extra versieringen gelaten werden, iets waar Genaux gretig gebruik van maakt. Zij betovert helemaal met haar heel aangename, warme kleur.

Deze opname is dus voor meer dan één reden het ontdekken waard: de ongekende muziek die rijkelijk georkestreerd is, een schitterend en enthousiast barokensemble en bovenal het onmiskenbare talent van Vivica Genaux.

Meer over V/C


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.