Het Ensemble Polyfoon verzamelt een veertigtal amateurzangers voornamelijk uit de regio Antwerpen. Naar aanleiding van hun concertreeks uit 2006 en 2007 die de titel Birth-Lament-Death meekreeg, brengt dit ensemble nu een cd uit met de muzikale hoogtepunten uit hun verschillende concerten. Ze zijn zeker niet aan hun proefstuk toe (zie de bespreking van hun cd 'Ante et nunc') en het is dan ook met veel verwachtingen dat deze plaat de cd-speler ingaat.
De gekozen stukken zijn opgebouwd rond drie thema's: geboorte, treurzang en dood. Om de cd positief af te sluiten komt er na de 'dood' weer 'geboorte' met uittreksels uit de Sieben Magnificat-antiphonen van Arvo Pärt. De andere 'Birth'-stukken zijn van de polyfonisten Thomas Ashewell en Orlandus Lassus. Wat erg geslaagd is, is de mix met hedendaagse polyfone werken, zoals die van Willem Ceuleers en van Geert D'hollander. Van beiden zijn de composities erg knap en klinken als 'echte', oude polyfonie. De antifonen van Pärt zijn dan weer zo geschreven dat ze meestal klinken alsof ze in de 15e of 16e eeuw gecomponeerd werden maar door subtiele dissonanten hier en daar wordt het duidelijk dat dit het werk is van een veel recentere meester. Een aparte vermelding past ook van de ongelooflijk mooie, en toch zo onbekende, fijne muziek van Duarte Lôbo, die met erg originele melodieën bijna meezingers neerschreef.
Wat ook vrijwel meteen opvalt, is de algemene ronde en homogene klank van het ensemble. Bij alle secties klinkt het mooi en zuiver: de tenoren hebben een bijzonder warme, ronde klank, de sopranen klinken fijntjes en quasi altijd erg zuiver van intonatie en dit ook in de hoogte. Dit laatste is toch bewonderenswaardig voor een amateurgezelschap, want zelfs in professionele koren klinkt het soms niet zo soepel. Op sommige momenten kan het koor erg intiem klinken en op andere plaatsen dan weer groots, er worden veel verschillende kleuren gemaakt en dat maakt het beluisteren van deze cd nooit saai: het zijn allemaal schitterende polyfone composities die bovendien elk een eigenheid krijgen dankzij onder meer de goede articulatie, waardoor de betekenis en de structuur duidelijk worden.
De opnamekwaliteit ligt vrij hoog en is ook te danken aan de opnamelocatie, die een a cappella-koor erg flatterend tot zijn recht laat komen zonder een te grote galm te hebben. Voor elke koormuziekliefhebber zeker een aanrader!
Meer over V/C
Verder bij Kwadratuur
Interessante links