Deze plaat vormt een eerbetoon aan de grote Oostenrijkse dirigent Karl Böhm, die vanaf de late jaren dertig tot aan zijn dood in 1981 verscheidene legendarische opnames maakte, onder meer van opera's van Wagner en Richard Strauss en een complete reeks Mozart symfonieën. De opnames op deze cd, van Richard Strauss' Don Juan, Mozarts 28ste symfonie en Stravinski's 'De Vuurvogel' zijn een selectie daaruit en dateren van tussen 1963 en 1976.
Vanaf de eerste noten van Don Juan valt op hoe goed het orkest, in dit geval het Kölner Rundfunk-Sinfonie-Orchester, dat tegenwoordig de naam WDR Sinfonie-Orchester Köln draagt, samenspeelt. De snelle passages in de strijkers bij Strauss en Stravinski worden met bewonderenswaardige helderheid gebracht en over de hele cd valt op hoe gelijk de fraseringen tussen strijkers en blazers lopen.
Böhm zet bovendien een erg sensuele Don Juan neer, met een verleidelijke, weelderige textuur in het orkest. Hij zorgt voor erg veel klaarheid in deze muziek, waardoor 'opvulling' naar de achtergrond verdrongen wordt en de belangrijke stemmen moeiteloos door kunnen komen. Het tempo ligt niet bijzonder hoog maar door de nadruk te leggen op een nagenoeg feilloos orkestspel, wordt de muziek blijvend interessant gehouden. De 'Danse Infernale' uit de Vuurvogel klinkt dan weer diabolisch en vurig, met meeslepende tempi en strak slagwerk. Het is echter vooral in de luide passages, de uitbarsting van vreugde aan het eind van 'de Vuugvogel' bijvoorbeeld, dat de ouderdom van deze uitvoeringen een beetje storend wordt. Zo is er bijvoorbeeld de wat schelle klank van de trompetten in een 'forte', een wel vaker terugkerend probleem bij historische opnames.
Maar hoewel de interpretatie van Mozart nu inderdaad wat verouderd overkomt is die helemaal niet teleurstellend. Böhm haalt een erg transparante, kleinschalige klank uit zijn orkest, dat altijd erg verzorgd blijft spelen. Het is dan ook vooral in de wat logge benadering en de overwegend trage tempi, zeker in de hoekdelen, dat Böhms versie verschilt van moderne, op authentieke instrumenten uitgevoerde werken.
Hoewel het cd-boekje nogal bescheiden vermeldt dat, hoewel Böhms opnames in zijn tijd grensverleggend waren, ze nu nogal gedateerd overkomen, komt deze cd toch zelfs veertig jaar na datum erg sterk over. Vooral dan Strauss' Don Juan en Stravinski's Vuurvogel
Meer over V/C
Verder bij Kwadratuur
Interessante links