In het Italiaanse belcantorepertoire geldt de Peruviaanse tenor Juan Diego Flórez al lange tijd als een van de boeiendste namen. De zanger heeft zijn meest recente cd, verschenen bij Decca, gewijd aan een beroemde voorganger uit de negentiende eeuw: Giovanni Battista Rubini. Het uitzonderlijk hoge bereik van diens stem inspireerde diverse componisten tot het schrijven van aria's waarvan vooral de tessituurhindernissen door hedendaagse tenoren amper te overwinnen zijn. Flórez, die alom gevierd wordt wegens zijn wendbare stem en zijn indrukwekkende bereik, levert met deze cd een verbluffende, meeslepende ode aan Rubini en aan de muziek die met deze legendarische artiest verbonden is.

Samen met dirigent Roberto Abbado selecteerde Flórez zeven langere scènes uit minder bekende opera's van Bellini, Donizetti en Rossini. Stuk voor stuk demonstreren ze wat hen zo berucht maakte: ze vereisen parelende coloraturen, kristalheldere topnoten en een perfect legato. Juan Diego Flórez voldoet aan al die eisen. De verleidelijke charme waarmee hij de jaloerse Narciso uit Rossini's 'Il Turco in Italia' gestalte geeft, is op zijn minst even indrukwekkend als het vocale vuurwerk waarmee hij oproept tot wraak in 'Guglielmo Tell' van dezelfde componist. De openingsscène van deze cd – uit Bellini's 'Il Pirata' – toont dan weer hoe Flórez in de lagere regionen van zijn stem met een warme kern en een grote diversiteit aan kleuren blijft zingen. In het enige werk van Gaetano Donizetti, een fragment uit diens bijna nooit gespeelde opera 'Marino Faliero', verbaast hij dan weer met het inzicht waarmee hij binnen het web van loopjes en coloraturen de spanning weet op te bouwen naar een verbluffende climax, met uiteraard de obligate topnoot. In al dit moois wordt Flórez perfect ondersteund door het orkest en koor van de Accademia Nazionale di Santa Cecilia en dirigent Roberto Abbado. Diens stevige tempi en aandacht voor de frasering of de opbouw die Flórez wilt, dragen bij aan het welslagen van deze plaat. Hij bereikt een erg ronde, homogene orkestklank en geeft alle uitvoeringen de nodige drive mee. Toch kan ook dat niet verbergen dat de harmonieën of de al te herkenbare begeleidingsmotiefjes die de meesterlijke melodieën van de zangstem moeten ondersteunen niet altijd even inventief zijn. Laat dat echter geen al te grote hindernis vormen bij het genieten van deze plaat. Belcanto moet immers draaien rond hemelse stemmen en meeslepende melodieën, en 'Arias for Rubini' voldoet meer dan volledig aan die eisen. Het is een cd die eens te meer bewijst dat Juan Diego Flórez in dit repertoire ongenaakbaar is.

Meer over V/C


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.