Een dubbele verzamel-CD van een Hilversums radiostation dat enkel via de kabel te ontvangen valt, een mens zou voor minder wantrouwig worden. Maar Boudisque bracht desondanks een puike collectie elektronica uit die, zeker voor de beginner, een goede inleiding is boordevol discografische informatie over de wat donkerdere ambienttak aan de elektronicaboom. Opmerkelijk is, zeker voor de kenners, het groot aantal nooit eerder uitgebrachte nummers die de compilatoren wisten los te krijgen. Zo leverden Biosphere, Kim Cascone, Scanner en Coil exclusieve tracks.
De eerste CD toont vooral artiesten, op Chris Meloche na, die al ruimschoots hun sporen verdient hebben sinds begin jaren tachtig (of zelfs vroeger) met gerenommeerde namen als Lustmord, Biosphere, Cosey Fanni Tutti, Tangerine Dream en Kim Cascone. Het exclusieve 'Valchirie' van Biosphere combineert tientallen laagjes van ruis en/of uitgerekte tonen waarbij er om de twee seconden ongeveer een laag bijkomt of weer verdwijnt. Een hectische compositie, maar licht verteerbaar om naar te luisteren. Kim Cascone laat in 'Acoustic Polytopes for BlurBuilding zijn musique concrète kant zien: hevig elektronisch gefriemel, korte snokjes alsof de plaat blijft haken, zeurende piepjes, lange trillers, enz. Michael Wells gooit het in 'Software' over een iets aannemelijkere boeg met een mellow beat en een elektronisch vrouwenkoortje. De onuitgebrachte track van Scanner (op CD 2), onder de dance liefhebbers beter bekent als Scannerfunk, toont de man, Robin Rimbaud, zijn alom bekende gelaat van zoemende ambient verweven met gevonden stemmetjes. vidnaObmana is de Belg Dirk Serries die o.a. de opdracht kreeg om achtergrondmuziek te componeren voor het nieuwe aquarium in de Antwerpse zoo. In 'Controversial Space' komen exotische instrumenten als de fujara en de e-bow de zachte amient vergezellen. Zelfs het legendarische, mythische Coil – zeker in het donkere ambientwereldje – leverde een (min of meer) exclusief nummer. Uit de gelimiteerde CD 'The Remote Viewer' namen ze namelijk een stuk van 12 minuten. Alsof een elektronische doedelzak staccato van links naar rechts door de boxen schiet. Ook de zeurderige onderlaag en uitgerekte bovenmelodie lijken van de doedelzak af te stammen. Subliem.
De samenstellers van deze dubbele verzamelaar hebben zich degelijk van hun taak gekweten: zorgvuldig gekozen nummers, degelijke en bondige informatie en tips voor het verder graven in het genre en een heleboel exclusieve nummers.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links