De compilatie Dark Files is van de hand van de makers van het uitstekende radioprogramma X-Rated dat iedere zondagavond op het Nederlandse KinkFM wordt uitgezonden. Met een dergelijke titel, de slogan 'Darkness is Enlightening' op het binnenhoesje en het feit dat deze cd is opgedragen aan de in 2003 overleden Jhonn Balance, is de gitzwarte teneur onmiddellijk gezet. Balance vormde samen met Peter Christopherson het legendarische Coil. Ruim twee decennia lang leverde het duo klasseplaten af die op onnavolgbare wijze muziekstijlen zoals noise, ambient, elektronica en neofolk met mekaar vermengden. Een dodelijke val van de trap maakte daar een einde aan. De alcoholduivel - jarenlang Balance' compagnon - moet hem een flinke duw hebben gegeven.
Peter Christopherson zelf levert een sfeervolle hommage. Op 'So Young It Knows No Maturing' kneedt hij een ambientparel met mooie synthklanken, een subtiele baslijn en weemoedige stemsamples die vaag Oosters aanvoelen (denk aan de Vietnamese vrouwenzang op Holger Czukays 'Canaxis'). Scanner (Robin Rimbaud) schenkt een exclusieve filmische track, 'Stateblue, Dark Seafed'. Samen met meesterpercussionist Pete Lockett bouwt hij een broeierige, duistere track met sterk ritmische percussie, verknipte stemsamples en gelaagde synthklanken. Op 'Ode to Tzi' wikkelt Black Sun Productions zweverige soundscapes en grommende klanken rond een droevig pianomotief. Aural Rages 'I Don't Need That Deviant Sex' is een adrenalineuze up-tempotrack met expliciete beats die na een break volledig ontbrandt in een korte, heftige furie. Nurse With Wounds 'Die, Flip Or Go To India' is niet meer dan een in- en uitfadende snelle pulserende basklank die sporadisch wordt bijgetreden door bizarre samples en snippers zattemansgelal, kinderstemmetjes en vrouwelijk gekreun. Naar het einde duikt de herkenbare vertelstijl van David Tibet (van Current '93) op. Subliem in zijn eenvoud en klankproductie. Raison d'être doet galmende percussie op olievaten en kettinggeratel versmelten met vrouwen- en mannengezangen. Bijzonder knap is Legendary Pink Dots 'A Japanese Manual For A Crooked Wheel'. Voorbijrazende F1-bolides en extatisch gejuich worden gemixt met synthdrones en Edward Ka-Spels fluisterzang. 'Stokers Siding' van Kah bestaat uit een delaygitaar die tegen een achtergrond van onheilspellende drones eenzelfde thema herhaalt en is een passende spookachtige aflsluiter. Niet alles op deze verzamelaar haalt hetzelfde hoge niveau. De new-wave van Monotons' 'Ich Weiss Nichts' (uit 1981) klinkt nogal gedateerd en de Markant-track 'Nach Pfinsten' met zijn overstuurde beats en filmische stringklanken klinkt iets te bombast en episch en daardoor te weinig origineel.
Hét absolute hoogtepunt is 'Coppice Meat' van Coil zelf (eerder verschenen op een bonus-cd-r bij de mailorderversie van 'Moon's Milk (In Four Phases)). Op een met synths opgetrokken dronetapijt declameert John Balance met zijn typische heldere stem een tekst vol apocalyptische mystiek. 'They have sent me in search of the dazzling dead. And their face is blurring into mist behind the hill vertelt hij op een moment en plots lopen de koude rillingen over onze ruggengraat.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links