Sinds jaar en dag wordt bij het Franse Versatile Records de labelnaam in ere gehouden. Ook labelcompilaties zijn er geen plichtnummertjes en bieden op gevarieerde wijze iets extra's. Deze ode aan de ouderwetse mixtape is daarop geen uitzondering. Naast een afspiegeling van wat het label momenteel te bieden heeft, is de cd echter bovenal een eigen relaas van Gilbert Cohen geworden. Hij is de man die Versatile runt, samen met I:Cube het producersduo Chateau Flight vormt en als Gilb'r draaikunsten vertoont. Het opmerkelijke verloop van deze mix van zijn hand zou eigenlijk niet verklapt moeten worden. Wie zich liever laat verrassen, stopt hier dus beter met lezen...
Aanvankelijk lijkt de cd met werk uit de eigen stal (onder andere van I:Cube, Joakim en Chateau Flight) uit te pakken als een prima mix van volwassen house en techno met een flinke scheut elektronische funk. Na de vierde track stapt Gilb'r echter onverwachts van dat stramien af en duikt de meer ontspannen sferen in. Met de kleffe triphop-met-grote-emotie van Sebastien Tellier is dat nog geen onverdeeld genoegen. Daarna komt het weer goed met 'Love Without Sound' van White Noise, een wat oudere, relatief obscure song met zeurderige zang en een pakkende melodie, vol dubeffecten, kekke synthgeluidjes en idiote samples. Om dan naadloos over te gaan in een mooie beatloze excursie van andermaal Chateau Flight, vakkundig gecombineerd met de melancholische stem van chanteuse Brigitte Fontaine ('Il Se Passe des Choses', uit 1970). Alsof de gevoelige snaar dan nog niet geraakt is, volgt de Britse techno-veteraan Kirk DeGiorgio met een instrumentale ballade, ingespeeld met enkel rhodes en synths.
Gelouterd kan men vervolgens weer terug naar de vloer met I:Cube's 'Vacuum Jackers' in de remix van Maurice Fulton, voorzien van dikke akoestische bas, disco-claps en synth-harmonieën. Dan toch nog even gas terug: een mooi en geladen electro-interlude wordt vergezeld van gesproken woorden door – houdt u vast – Michel Houellebecq. Daarmee is Frankrijk even genoeg aan bod geweest en is er ruimte voor de 4/4-house van het Duitse Mitte Karaoke ('Panda Bär') en – op een hele andere manier – van de Brit Matthew Puffett. Hij komt onder zijn in techno- en electronicakringen geliefde alias Future Beat Alliance extra langzaam en sferisch uit de hoek. De afsluiter van het geheel is er een om eventueel te genieten met wat Hollandse groente erbij: 'Brain on Drugs', een bizarre dubtrack met allerhande gefreakte vocalen in een zeer geslaagde Chateau Flight-bewerking.
Door de afwisselende en verzorgde samenstelling luistert de Versatile-mixtape als een fijn uurtje zomeravondradio op een piratenzender met de juiste man achter de knoppen. Liefst dus in een keer innemen en de skip-knop met rust laten. De selectie maakt dat grotendeels ook niet moeilijk. Het is alleen nog de vraag hoelang deze zeer persoonlijke mix als album interessant zal blijven wanneer de verrassing er eenmaal af is.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links