Jaarlijks worden de plichtwerken voor de regionale Britse brassbandkampioenschappen (van Championship tot fourth section) op cd gecompileerd voor brassbandleden en diehardfans. De beste bands mogen een negental maanden later vervolgens voor de nationale titel strijden. Voor deze zijde van het Kanaal hebben deze schijfjes meestal geen enkele meerwaarde, ook al omdat het heel vaak om al eerder verschenen opnames gaat. De editie 2010 echter is een onderonsje geworden van de twee sterkste bands van het moment: de Welshe Cory Band en de Engelsen van Black Dyke. Tevens zijn deze plichtwerken stuk voor stuk het beluisteren waard, wat ook verre van altijd evident is, én krijgt de luisteraar hier ook een mooie historische luistersessie.
Ook zijn twee werken nagelnieuw. Het opvallendste is waarschijnlijk Philip Sparkes 'Saint-Saens Variations', dat als subtitel 'A Symphonic Metamorphosis of Themes from the Organ Symphony' meekreeg. Het werk is uiteindelijk veel meer dan een arrangement (voornamelijk rond het beroemde trage thema) geworden. Opnieuw gecomponeerd zou niet eens een overdreven omschrijving zijn, van Sparke moet ook niet minder worden verwacht. De tweede original is het heroïsche 'The Kingdom of Dragons' van Philip Harper, en is opgelegd aan de tweede afdeling. Het zag het levenslicht naar aanleiding van de 50ste verjaardag in 2010 van de Gwent Youth Brass Band. De titel refereert aan de bijnaam van het graafschap Gwent in Zuid-Wales. 'The Kingdom of Dragons' opent met een fanfare, die het thematische materiaal bevat gevolgd door een pronkstoet die het grootse politieke verleden van de regio benadrukt. Na een tweetal minuten komt een zware trein op gang die verwijst naar het mijnverleden, onderbroken door een lyrisch mijnwerkerslied waarna het geweld weer losbarst tot de muziek aan haar einde komt, net zoals de mijnindustrie. In het volgende deel wordt een park geportretteerd met bloedmooie cadenza's voor cornet en euphonium, waarna het slotdeel verwijst naar Newport en een positieve toekomstvisie.
Bijna lijnrecht hiertegenover staan twee oude krakers: 'A Moorside Suite' van Holst was in 1928 het plichtwerk van de National Brass Band Championships of Great-Britain, die toen nog werden gehouden in het legendarische Crystal Palace, de glas- en metaalconstructie van de Wereldtentoonstelling van 1851. Het is verbazend hoe dit werk meer dan 80 jaar na datum nog overeind blijft, zowel esthetisch als qua moeilijkheidsgraad, want het is slechts "gezakt" naar de eerste afdeling. Percy Fletchers 'Labour and Love' is zelfs ouder. Meer nog, het is het allereerste originele brassbandwerk dat voor een wedstrijd werd geschreven. In 1913 werd dit zangerige werk in hetzelfde Crystal Palace voor hetzelfde concours gebruikt. Volgend jaar moeten de bands uit de derde afdeling hun tanden in deze compositie zetten. Tussen oud en nieuw in zit het werk voor de kampioensdivisie, 'English Heritage' van George Lloyd, en het was al eens het plichtwerk op de Nationale in 1990, intussen verhuisd naar de Royal Albert Hall. Lloyd is een wat onderschat componist die enorm geïnspireerd werd door Elgar en Vaughan Williams, maar dat in een eigentijdse context verwerkte.
Een blik op de voorbije tien 'Regionals'-cd's toont duidelijk dat deze de interessantste is, zowel qua bands als qua repertoire. De plichtwerken van Harper en Sparke zijn recent opgenomen door de Cory Band o.l.v. Robert Childs. De drie andere composities zijn opnames van Black Dyke. Niet alles is even recent: 'English Heritage' dateert uit 1991 (met de toen nog niet zo gekende David King aan het roer) en 'A Moorside Suite' uit 1996 (o.l.v. James Watson). Het is een beetje not done om dergelijke compilatie zomaar met vier plaatjes te belonen maar deze keer zouden dergelijke principes het schijfje onrecht aandoen.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links