Na een reeks 'rare funk'-compilaties van de hand van o.a. Florian Keller ('Creative Musicians') en Tobi Kirmayer ('Movements') mag ditmaal labelmanager Marcus Hacker een verzameling vergeten parels uitbrengen op de Duitse independent Perfect Toy.
Zoals de naam doet vermoeden ligt op deze 'Jazz Toys' de nadruk vooral op jazzgerelateerde genres, maar ook soul, funk en easy listening komen aan bod. Zo opent de plaat met twee tracks die gewoon schreeuwen om een frisse cocktail en een stralende zon. Daar waar 'Sara' van The Voices het aanvankelijk nog moet hebben van zijn ontwapenende eenvoud, is er op 'Guarana - Guaranar' van Grupo Veneno al meer sprake van zogenaamde diepgang als Braziliaanse fusion – compleet met fluitriedels en vrolijke zanglijnen in 'vraag en antwoord'-stijl – geënt wordt op een catchy, bijna poppy baslijn. Ontspannen schuifelt de cd zo naar meer funky en zweterige oorden. 'Soul Samba' (The Earthquakers) en 'Drift' (Orchester Heinz Kiessling) grooven er uitbundig op los en zullen menig samplefreak doen likkebaarden met hun overvloed aan opzwepende drumbreaks en baslijnen. Als The Nolan Ranger Orchestra vervolgens Peggy Lee's klassieke 'Fever' door de funkmolen haalt, kan de pret niet meer op. Met 'Cameleon' (Kaatee Frits Quartet) en het vocale 'I Mimi' (Idili Tsaliki) trekt plaatjesboer Marcus Hacker de kaart van de 'coole' jazzfunk. Beide tracks klinken onweerstaanbaar vet en vooral de uitgekiende arrangementen van de ritme- en blazerssecties getuigen wederom van jammerlijk vergeten vakmanschap. 'Photograph (edit)' van de funky jazzrockers Swegas is dan weer exquise vocaal dansvloermateriaal voor ritmisch gevorderden, net als het met filmische disco flirtende 'End of The Beginning of The End' van Catch Up II. En het houdt daarbij hoegenaamd niet op! Op 'Salsamba' trekt Chet Baker zijn jazzy trompet in een ronduit magische, Zuid-Amerikaanse plooi aan de zijde van The Boto Brasilian Quartet, daar waar Realsino "Nene" Lima Filho ('Panatal') en de Heikki Sarmanto Big band ('The Pawn') de liefhebbers van iets meer 'berekende' en toch dansbare cross-overjazz op hun wenken bedienen. Met een hedendaags glooiende, vocale jazztrack van Hipnosis ('Carrousel') en het cocktailzoete 'Memories of Yesterday' van Othella Dallas rond Marcus Hacker zijn trip uiteindelijk mooi af, eindigend in dezelfde warme sfeer die de cd opende.
'Jazz Toys' heeft zijn naam niet gestolen. Op dit compilatiealbum staan namelijk niets dan 'speeltjes' voor dj's en andere liefhebbers van moeilijk te vinden, dansbare jazzplaten. Hoewel het begrip 'jazz' hier soms heel hard gerekt wordt, verdienen Marcus Hacker en zijn Perfect Toys-label met deze plaat niets dan lof. Geobsedeerde vinylverzamelaars die hun dierbare schatten zomaar delen met het grote publiek loopt men immers niet alle dagen tegen het stoffige lijf. Eclectische dj's en fervente 'cratediggers' zijn hiermee gewaarschuwd. Dit is essentieel materiaal en dus ook verkrijgbaar op ... vinyl!
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links