Nitin Sawhney, een Brit met Indiase roots, is een van de pioniers van de 'Asian underground', een muziekstroming die Zuid-Aziatische invloeden combineert met elektronica en breakbeat uit het Westen. Sawhney produceerde zeven studioalbums en componeerde film- en televisiemuziek. Een 'tussendoortje' voor Nitin Sawhney is deze 'In the Mind of'-compilatie. Op elke cd stelt een bekende muzieknaam een tiental nummers voor die hem op muzikaal en persoonlijk vlak geraakt en beïnvloed hebben. Sawhneys favoriete artiesten zijn een mix van wereldmuziek, soul en triphop.

De compilatie begint ontspannen en dat gevoel is door de hele cd te horen. 'Be Your Own' van One Self is een simpel maar sterk nummer met een breakbeat, een verteller en een hoge klagende stem die het refrein begeleidt. Wat een verschil in productie met het volgende nummer, het soulvolle 'Brown Sugar' van D'Angelo. Sawhneys favoriet vult alle frequenties met een gespierd maar uiterst relaxt geluid dat hiphop mengt met soul en R&B.
Opgroeien met een flamencogitaar in de hand kan niet anders dan een indruk achterlaten op de ziel van de Brit. Het verwondert dan ook niet dat het instrument met Ojos de Brujo en Paco de Lucía een vertegenwoordiging krijgt om u tegen zeggen. Bij Paco de Lucía wordt de gitaar enkel bijgestaan door ritmisch handgeklap terwijl Ojos de Brujo met een completere sound van energieke zang en vioolspel uitpakt.
Nitin Sawhney voegde er twee eigen tracks bij: 'Fragile Wind' en de Zero-ID Remix van zijn 'Songbird'. De eerstgenoemde brengt een oase aan rust met een obscuur ritme op de achtergrond, een ingetogen gitaarriff en een zoetgevooisde vrouwenstem. 'Songbird' is een voorbeeld uit het boekje van 'Asian underground'. Een Indiase vocal krijgt na enkele maten een kenmerkend drum 'n' bassritme en wat later komt daar een fluit en viool bij. 'Songbird' is een totaalpakket waar yin en yang elkaar perfect in balans houden.

Zijn landgenoten van Massive Attack weet Sawhney ook te smaken. De donkere triphop van 'Teardrop' gaat met de vocale steun van Elizabeth Frazer en een klavecimbel naar een ingetogen hoogtepunt. Na 'Teardrop' volgt 'Musst Musst' dat de band uit Bristol bewerkte voor de inmiddels overleden Pakistaanse Qawwali-zanger Nusrat Fateh Ali Khan. Een oosterse trommel en enkele korte accordeonstukjes accompagneren een lied dat voor het grootste deel gedragen wordt door het godsdienstige gezang van Ali Kahn. Met dit nummer komt Sawhneys Aziatische achtergrond aan de oppervlakte.
Het Franse duo Air brengt in zijn gekende stijl van uitermate sfeervolle downtempo 'Run'. Een Engelse stem met Frans accent praat ingetogen over blieps en een vervormde synthesizer die afgewisseld worden met een atmosferisch stemgeluid dat alles overvleugeld. De heerlijk rustgevende en filmische muziek uit 'Waltz for Koop' van het Zweedse tweetal Koop lijkt door een klein orkest gespeeld te worden, maar schijn bedriegt. Honderden korte samples puzzelen beide heren tot een relax en jazzy geheel. Het is een tijdrovend werkje, maar het resultaat is verbluffend.
Het buitenbeentje van de dertien tracks die Sawhney koos zijn de wereldberoemde dreigende strijkers van Bernard Herrmann uit de film 'Psycho', de huiscomponist van regisseur Hitchcock. Het enige klassiek getinte nummer op de cd laat meteen een diepe indruk na en is, niet alleen voor filmmuziekcomponist Sawhney, een perfect voorbeeld van hoe je een bepaalde emotie (in dit geval: angst) in muziek legt.

Wat moet het heerlijk rustig en vredig vertoeven zijn in de gedachten van Nitin Sawhney. De meester kiest het beste van uiteenlopende genres, maar de minimalistische toon is de rode draad in zijn 'stream of consciousness'. 'In The Mind Of Nitin Sawhney' is een goed gebalanceerd geheel en is de eerste editie in een hopelijk lange reeks van kwaliteitsreleases.

Meer over V/A


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.