De dubbel-cd van de Europese Brassbandkampioenschappen 2005 moet qua inhoud zowat de zwakste geweest zijn uit de hele reeks. Met de nieuwste, opgenomen in de Waterfront Hall in de Noord-Ierse hoofdstad Belfast, is het gelukkig opnieuw raak. Behalve de topwerken uit het wedstrijdgedeelte en de hoogtepunten uit het gala- en afscheidsconcert werd ook het winnende werk van de compositiewedstrijd opgenomen. En laat het chauvinisme maar schaamteloos opborrelen: naast kampioen Brass Band Willebroek won landgenoot Kevin Houben de laatstgenoemde wedstrijd voor jonge componisten. Fossiel Koning Voetbal kan er een punt aan zuigen.

Het acht minuten durende 'Arcana' van Houben, gespeeld door de 1st Old Boys Band, is gebaseerd op een verhaal dat lange tijd een goed bewaard geheim bleef in de plaatselijke brassband. De componist heeft een zeer sfeervol werk geschreven, hoewel de Britse brassbandpers zich van haar kleine kant moest tonen (o.a. op de site van 4barsrest) met de stelling dat het werk geen lang leven beschoren is. Uit het bijhorende galaconcert vonden ook nog 'Fanfare for a Festival' en Hoagy Carmichaels 'Lazy River' (met een beresterke Alan Morrison als cornetsolist) hun weg naar de cd.

Het opgelegde werk dat alle deelnemende bands uit de kampioensdivisie moesten spelen, het bloedmooie maar aartsmoeilijke 'Seascape with High Cliffs' van Ian Wilson, werd gewonnen door Willebroek. Bij de keuzewerken moesten ze wel de duimen leggen voor de Welshe Buy As You View Band, die met Kenneth Downies meesterlijke 'The Promised Land', gebaseerd op het Exodusverhaal, een adembenemende uitvoering neerzetten. Willebroeks lyrische versie van 'Journey to the Centre of the Earth' van Peter Graham bracht het verhaal van Jules Verne weer tot leven. Toch moesten ze ook de tweede plaats laten aan Philip Sparkes 'Music of the Spheres', dat door de Zwitsers van Brass Band Fribourg vlekkeloos werd uitgevoerd. Bij het optellen van de punten voor het plichtwerk en het keuzewerk haalde Willebroek het nipt van Fribourg, genoeg voor de tweede Europese titel in hun bestaan.

Wie van oordeel is dat de B-afdeling minder te bieden heeft dan de kampioensdivisie, moet dringend eens luisteren naar wat Brassband Oberösterreich ervan bakte: zowel in het keuzewerk (JohnWilliams' 'Born on the 4th of July') als in het plichtwerk ('Little Christmas') behaalden de Oostenrijkers de eerste plaats met een uitvoering die in de hoogste divisie niet had misstaan. Laatstgenoemd opus is heel wat minder easy listening dan de lieflijke titel laat vermoeden: componiste Elaine Agnew liet zich voor dit ingewikkelde - maar kleurrijke en erg mooie werk - inspireren door de storm die de Ierse kust teisterde op 6 januari 1839, een dag die in dat land bekend staat als Little Christmas.

In het galaconcert speelde de legendarische Black Dyke Band de hoofdrol in 'Academic Fanfare' en het nieuwe 'Anthem' van Carl Davis. Twee van de voornaamste solisten van Dyke, cornettist Richard Marshall en trombonist Brett Baker, bewezen hun waarde in respectievelijk 'Virtuosity' en 'Annie Laurie'. Tevens was er plaats voor enige couleur locale, zoals in 'Belfast Welcome', waarin John McSherry op uilléan pipes mocht soleren, en het dubbelnummer 'Dark Island/Mason's Apron', een solo voor accordeon en doedelzak. Het afscheidsconcert op de slotdag werd verzorgd door de European Youth Brass Band, hier vertegenwoordigd met 'West Ridings' en 'Irish Tune from County Derry', en de Noren van Eikanger-Bjørsvik Musikklag met 'Bird of Passage' en Freddie Mercury's 'Seaside Rendez-Vous'.

Drieëntwintig nummers, twee uur twintig minuten blaasmuziek van alle soort: er is op deze dubbelaar voor elk wat wils, van popdeuntjes tot moeilijk verteerbaar geschut. Het mag geen zwak punt zijn, eerder een fort. Een open geest beleeft nu eenmaal een pak meer.

Meer over V/A


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.