Het Belgische dancelabel News is bij het grote publiek vooral bekend van populaire verzamelcd's als 'Serious Beats', 'Club System' en 'Solid Sounds'. Wat heel wat minder mensen schijnen te weten is dat er sinds een jaar of drie ook twee reeksen verschijnen die zich specifiek richten op liefhebbers van trance en aanverwanten. Terwijl de prestigieuze 'Angels'-reeks zich daarbij focust op wat men in het milieu chill-trance en progressive pleegt te noemen, leggen de 'Heaven'-cd's zich meer toe op dansvloervriendelijke (lees: niet al te alternatieve) deep-trancetracks.
De vierde uitgave in die laatste reeks is - naar goede News-gewoonte - een potige dubbelaar met zowel bekende dansvloerklassiekers als meer recent materiaal met zogenaamd 'hitpotentieel'. Zo komt men enerzijds gevestigde namen als Sasha ('Arkham Asylum'), Blue Screen ('You & Me'), Gabriel & Dresden ('Tracking Treasure Down') en Union Jack ('Two Full Moons And A Trout 2006') tegen, maar is er ook plaats voor relatief onbekende dingen als de Tom Novy's Club Dub van Skye's 'Love Show', 'All Together' van Petter en 'I'll Kill You' van Terry Grant en zijn vaste zangeres Jennifer Horne. Aan zeemzoete vrouwenvocalen (van o.a. Jes, Sarah McLachlan, Molly en Anita Kelsey en al dan niet gesampled) is er overigens geen gebrek op deze plaat. Men zou zelfs kunnen stellen dat het - volgens News alleszins - één van de kenmerken van progressive of deep-trance is, tezamen met strak galmende 4/4-beats, hypnotiserende arpeggio's en onaards ijle, gelaagde synthmelodieën.
Uitschieter 'Stoppage Time' van Guy Gerber (hier in de Osamu m's emagine-versie) kan hierbij als stichtend voorbeeld gelden. Na een typische intro met enkel kick, hihat en snare, komen de eerste flarden 'droomsynthesizer' al snel opzetten, op de hielen gezeten door een strakke percussieroffel en wat later de kenmerkende pulserende baslijn. Eens deze fundamenten zich goed en wel in de geest genesteld hebben kan het meeslepende spel van opbouw en afbraak beginnen. Terwijl vlaag na vlaag telkens nieuwe esoterische synths aanspoelen werkt de track zich langzaam naar een breakdown toe. Uit de verte werkt een catchy arpeggio zich tegelijk behoedzaam naar de voorgrond. Als alles vervolgens qua volume, filters en melodie in stijgende lijn gaat, gaat de bas plots 'een toontje lager' spelen, valt de kick opnieuw in en breekt het geheel als een muzikale zondvloed ongecontroleerd uit. Het resultaat is een technisch perfecte dancetrack die even efficiënt en puur als formulair is.
De opzet van de Heaven-compilaties – oud en nieuw fijntjes door elkaar - maakt dit soort platen tot een mooi overzicht van wat een genre als trance te bieden had en nog steeds heeft. 'Heaven 4: Deep Trance Essentials' presenteert bovendien alle tracks in hun 'originele' lange versie, dus zelfs voor de kenners is het de moeite deze plaat eens te beluisteren. Het spreekt vanzelf dat dit in de eerste plaats een release is voor zij die al thuis zijn in het genre, maar ook de nieuwsgierige en ruimdenkende liefhebber van al wat naar synthesizers ruikt kan zich hier ongetwijfeld mee amuseren. Met wat goed geluk neemt deze compilatie zelfs in één trek de negatieve vooroordelen tegenover dit soort muziek voorgoed weg.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links