FabricLive moet samen met DJ-Kicks zowat de meest interessante compilatie zijn die nu nog gemaakt wordt. De Londense club laat alle genres aan bod komen en zowel vaste waarden als talentvolle jonge leeuwen krijgen een kans om hun kunsten te laten horen. Deze keer is het aan DJ Format. Een scratchkunstenaar voor de hiphopwereld, een onbekende voor de rest van de aardbol. Met zijn mix voor FabricLive mag hij nu bewijzen dat hij recht heeft op roem, rijkdom en respect van ons allen.
Format trapt meteen af met zijn eigen '33% B-Boy'. Geen tijd om op gang te komen, gewoon direct funky hiphop op temperatuur geserveerd. Format houdt het tempo er steeds stevig in door perfect te mixen en de tracks niet langer dan 3'30" te laten draaien. Ondanks het hoge mixtempo, houdt hij de tracks zelf heerlijk relax. De funk spat van de gebruikte platen af en dat zien we weinig hedendaagse hiphopdj's doen. Format gebruikt voor deze mix niet de grootste hiphophits, maar wel vergeten pareltjes uit de oude platendoos en recenter ongekend materiaal. Een goed voorbeeld is zijn selectie van 'Do That There' van Lyrics Born feat. Cut Chemist. Zij hadden een hit in 2000 met 'I Changed My Mind' maar toch kiest Format er voor om het minder bekende 'Do That There' in de mixer te gooien. Cut Chemist mag twee tracks later nog eens terugkomen samen met This Kid Named Miles. Ook nu weer kiest Format voor een obscure live-versie van 'SNT' dat hij perfect laat versmelten met de klassieker 'Beats & Pieces' van Coldcut. De gestoordheid van 'Beats & Pieces' gaat verder in 'Bristol Fingers' van Aspects. Gestoorde elektronica, warp-style, drums die de pedalen kwijt zijn en op hol geslagen samples vormen de basis voor drie minuten waanzin. Nadien gaat Format weer richting funk en soul met Jimmy Smith en zijn Hammond-organ of de nachtelijke trompetten in 'Changes' van Nostalgia 77. Voor Format volstaat dit echter niet om duidelijk te maken wie zijn grote invloeden zijn. Neen, hij vraagt ook Nina Simone ('Save Me'), Ella Fitzgerald ('Sunshine of Your Love') en Ruff Francis & The Illusions ('Give Me Mercy') om ten dans te komen spelen. Misschien moeten oudere labels als Verve Recordings of Blue Note maar eens aan DJ Format vragen of hij voor hen een compilatie in elkaar wil draaien. Ook aan Format's mixstijl is niets aan te merken. Op het einde van de rit mixt hij met de vingers in de neus de swingende soul van Cleo Lanes 'Night Owl' met de harde hiphop van Edan ft. Dagha.
Format kiest voor deze FabricLive27 voor veel funk, soul en jazz en minder voor hiphop, maar daar kan niemand rouwig om zijn na het beluisteren van deze plaat. Het is waarschijnlijk niet de meest dansbare FabricLive die je hiermee in huis haalt, maar wel de meest leerrijke. De klassiekers en verborgen pareltjes staan hier allemaal mooi op één schijf en een goede kennismaking met enkele legendes uit de hip-hop, funk en soul. Laten we allen van harte hopen dat DJ Format naar platenbeurzen en stoffige muziekwinkeltjes blijft gaan. Over 27 FabricLives een nieuwe lading onbekende pareltjes?
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links