'Leaf is Ten', luidt de korte en krachtige subtitel. 'Leaf' slaat natuurlijk op het inmiddels befaamd geworden Engelse label dat ondermeer dankzij Scandinavische droomelektronica van Efterklang of Hanne Hukkelberg en minimalistische elektronicabands als Murcof, Icarus of Boom Bip de laatste jaren wereldwijd veel bijval heeft gekregen. Toch gaat de geschiedenis van dit label al een decennium terug en blijkt dat het verhaal helemaal nog niet afgelopen is. Zo getuigt deze prachtige dubbele verzamelaar die de muzikale hoogtepunten op een kleine dertig (!) tracks nog eens overloopt.
Mooi chronologisch opgesplitst, behandelt het eerste schijfje releases van 1995 tot 2002. Een verhaal dat begint in atmosferische drum'n'bass, loopt over acid jazz en jazzeletcronika om te eindigen in weirde psychedelica wordt mooi uitgespreid. Ondermeer in prachtige, zweverige bijdragen als Lugers 'Pass Agent' (waar kletterende breaks en lome klanktapijten mekaar ontmoeten) of Four Tets 'Field' (waar een donker orgelthema een dromerige aanvulling vormt bij het triphopritme) blijkt hoe labelbaas (en ex-4AD perschef) Tony Morley reeds van het prille begin hoge kwalitatieve eisen stelde. Het is allemaal begonnen bij een ep van de inmiddels ter ziele gegane, befaamde drum'n'basspionier Boymerang ('The Don') die later met zijn 'Balance of the Force' het genre een stevige, internationale duw in de rug gaf. Al heel snel zocht roerganger Morley echter heil in wereldwijd verbreide artiesten. Enige rode draad daarbij was progressiviteit en het gebruik van een soms meer dan gezonde dosis elektronica, gecombineerd met live ingespeelde partijen. Dat dansbaarheid daarbij geen voorwaarde hoeft te zijn, bewijst een intiem druppelende bijdrage van Richard Thomas ('Pienso Que') die opgebouwd is uit harp, viool en applaussamples. Hierbij valt het vooral op hoe, na tien jaar vol verandering, 99% van de Leaf-releases nog buitengewoon hip en hedendaags overkomen, al vermindert de toegankelijkheid. De vreemd dwarrelende, psychedelische afsluiter van Caribou of het minimalistische, abstract sneeuwende werk van Rob Ellis ('Symphonies of Wind Up Instruments ...') is daar een mooie getuige van.
Het tweede plaatje duikt minder ver in de geschiedenis. De Mexicaan Murcof bijt de spits af met zijn dodelijk relaas van 'Mir', een uiterst minimalistisch en diep hoppend, speels ambientwerk. Over Barbara Morgenstern, Psapp en Efterklang glijdend, neigt dit schijfje meer en meer richting dromerige click'n'cutelectronika dat met speelgoedgeluidjes en zachtaardige gezangen wordt opgevuld. Eén enkel puur herrienummer van Triosk ten spijt, wordt toegespitst op steeds fijner, instrumentaal omfloerst werk. De jazzgeladen folktronica van de vreemde elf Hanne Hukkelberg is daar wel het toppunt van. Om aan te geven dat de evolutie zich verder zet, geeft deze sampler afsluitend een blik op de laatste release, een plaat van Volcano! (de eerste keer dat een zuivere rockband wordt opgenomen, al gaat het hier eerder om luidruchtige postrocknoise).
The Leaf Label heeft op tien jaar tijd vele muzikale paden bewandeld. Hoewel de klemtoon vaak op 'elektronica' in de breedste zin van het woord lag, is ook deze prioriteit momenteel niet meer bestaand. Met 'Check the Water' levert de platenfirma echter een prachtige bloemlezing af die de geschiedenis nog eens netjes overloopt. Zoals het verjaardagspresentjes betaamt, is deze dubbelaar overigens voor een habbekrats te koop, waardoor het wel heel moeilijk is geworden een reden te zoeken om deze cd niet aan te schaffen.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links