Nadat eerder al twee dj-vriendelijke vinyluitgaven van 'Box Jams' het winterse daglicht zagen, brengt Dj Serge, de gepassioneerde eigenaar van het Nederlandse Clone-records, zijn favoriete elektronische dansplaten nu ook uit op compact disk. 'Box Jams' draaide en draait nog steeds in grote mate om moeilijk te vinden of onuitgegeven releases en focust daarbij op - vandaag de dag weer heel modieuze - stijlen als elektro, italo-disco en het vroege housegeluid van Chicago en New York. Dit kosmopolitische retrokarakter ten spijt is een groot deel van de tracks op 'Box Jams' gewoon van recente én bovendien Nederlandse makelij. Naast bijdragen van alsmaar populairder wordende jonge leeuwen als Igmar Pauli, Alden Tyrell en Dexter krijgt gelukkig ook het werk van een vaste waarde als Gerd een plek op deze intrigerende verzamelaar.

De eer om de plaat te openen valt echter te beurt aan de Duitsers van Unit 4, die hier uitpakken met de originele versie van hun rokerige culthit 'Bodydub'. De loodzware baslijn, de pompende 4/4-beat met een typisch jaren tachtig snaredrumaccent en de hypnotische klaviertoets in tegenritme zetten in een mum van tijd een feestelijke toon, zodat de man achter het fijne 4Lux-recordings, Gerd, in haast perfecte omstandigheden zijn funky re-edit van het discomeesterwerk 'Heat U Up (Melt You Down)' kan presenteren. Een dikke zes minuten later is het de beurt aan Orgue Electronique, die hier met 'Brooklyn, Texas, Heaven' een indrukwekkend staaltje Chicago-house in de oude stijl neerzet. Met de Prins Thomas-remix van Linstrom's 'There is A Drink In My Bedroom' haalt Dj Serge vervolgens een regelrechte parel uit zijn platenbak. Een dubby sfeer, een meeslepende funkgroove, een quasi geluidstechnische perfectie én een bezwerende melodie, deze track heeft het werkelijk allemaal (en is bovendien in deze versie nergens anders te verkrijgen). 'So High' van Harold "Axel F" Faltermeyer en Peter Moesser is vervolgens pure elektro-nostalgie. Alden Tyrell recycleert knap datzelfde analoge, seriële geluid, sleurt het op zijn 'There May Be Dark Days Ahead' volledig de diepte in en voegt er een flinke dosis punch, subbas en psychedelica aan toe. MusicCargo's verrassende oude kraker 'Black Horse' klinkt dan weer als een intense kruising tussen de bedwelmende drive van The Doors en het experimentele geluidenpallet van Kraftwerk, daar waar noorderburen Pauli en Tyrell een redelijk doorsnee 'retrostamper' uit hun mouw schudden.Ook Ardath Bey's bijdrage 'Level 8' is jammer genoeg weinig inspirerend. En ook al is 'Doing It' van het Finse duo Putch 79 behoorlijk funky, tegen de tijd dat de rauwe Chicagohouse van cultheld Marcus Mixx passeert is de geest zo goed als uit de fles. Als ook Salamandos (aka Legowelt) niet veel meer doet dan een parodie brengen op Mixx's oldskooltrack, trekt Orgue Electronique dus op het juiste moment een vers blik synthetische elektromelancholie open zodat de plaat naar het einde toe terug op niveau zit. Als toemaatje krijgt de luisteraar nog één track die niet op de vinylversies van 'Box Jams' staat. Dexter's 'D-Funked' klinkt zoals de songtitel bekt: funky, maar met de nodige technologische strakheid om zich thuis te voelen op deze verzamelaar.

'Box Jams' is zonder meer een aanrader. Tal van zeldzame en dus voor de 'gewone' sterveling anders belachelijk dure 'vintage' house-, disco- en elektrotracks vindt men hier zomaar op één cd. Keurmeester Dj Serge ziet er op toe dat alles zo trouw mogelijk blijft aan de ondergrond, zonder daarbij te vervallen in zwaar op de maag liggend elitarisme. Dansbaar, verrassend, oud én nieuw tegelijk, zo vallen ze niet elke dag van de muziekboom. Op enkele iets slappere minuten na is dit dan ook een geknipt compilatiealbum voor de zogenaamde 'fijnproevers' onder de dansduivels.

Meer over V/A


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.