Met een kleine, maar gevarieerde selectie uit het grote Amerikaanse bluesrepertoire is 'American Blues' een plaat om van te watertanden. Alle artiesten zijn in bloedvorm, met zowel technisch als muzikaal een fantastisch resultaat en stemmen die staan als een huis. Bovendien is het contrast tussen de verschillende stijlen, van de klassiekere blues van Arthur Adams & B. B. Kingover de gospel van Keb Mo' tot de rock 'n' roll van Henry Gray, erg verrijkend. Geen enkel van de 14 nummers is onder niveau, maar uitschieters zijn er natuurlijk wel.
De eerste uitschieter is 'Get Next to Me' van Arthur Adams & B. B. King. De uitbundige blazers en de klagerige gitaar van King kleuren uitstekend de stemmen van beide heren, die hongerig uitkijken tot ze hun geliefde eindelijk naast zich krijgen. Het contrast met de gezapig swingende gospel 'Hand it Over' van Keb Mo' kan niet groter en verfrissender zijn. Ook in het nummer is contrast het codewoord. De ingetogen stem van Keb Mo' en de akoestische begeleiding komen pas echt tot hun recht wanneer de zwoele, energieke backing vocals invallen. Ook Ruth Brown zingt de blues met veel overgave. Een stapel rekeningen, hongerige kinderen en werkloosheid, maar vooral stevige koperblazers en een indrukwekkende stem grijpen direct naar ieders keel in 'Good Day for the Blues'. Dan lijkt het liefdesverdriet van Henry Gray in 'How Could You Do It?' veel minder erg. Klassieke rock 'n' roll-ritmes met een piano die reeksen identieke noten speelt en gitaren die geregeld op de voorgrond treden met een licht klagerige ondertoon, stelen er de show. Alweer wordt een confronterend contrast gevonden met de minimalistische blues van Taj Mahals 'Cakewalk Into Town'. Een rauwe, lage stem en stuntelig, maar grappig gefluit worden alleen begeleid door handengeklap en een erg repetitieve banjo en tuba. Een humoristisch en meeslepend nummer is het resultaat. Ook erg sober maar niet zo minimalistisch is 'Needed Time' van Eric Bibb. Gitaar, mondharmonica en lichte percussie vloeien in elkaar, soms tot mooie instrumentale klanklandschappen, anders, met Bibbs zang erbij, tot een vlotte maar rake country-song. Met de duistere atmosfeer in de zwoele, doorleefde stem van Susan Tedeschi is 'Just Won't Burn' de laatste uitschieter.
Ook de meeste andere nummers zijn van topkwaliteit zodat 'American Blues' de luisteraar moeiteloos aan zijn cd-speler weet te kluisteren. Afwisselend swingen en verscheurd worden van miserie, maar altijd met stijl en op een muzikaal hoogstaande manier.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links