Met de herfst aan de voordeur is het nog niet zo'n slecht plan van Putumayo om met een plaat vol zwoele zomerklanken op de proppen te komen. Thema van dienst is 'Acoustic Arabia' – een verlengde van 'Arabic Groove' en 'Sahara Lounge' – ofwel sierlijke, opgewekte 'traditionals' uit het Midden Oosten. Meer dan ooit straalt deze Putumayo verzamelaar dan ook een zorgeloos vakantiegevoel uit.
Ondanks een cultuurgeografische aanduiding als 'Arabië' klinkt deze cd ontzettend veelzijdig. Het is natuurlijk moeilijk om onder de typische, klagende (sierlijke) tonen van de oud (luit) uit te komen, zeker in virtuoze instrumentale stukken als Charbel Rouhana en Hani Siblini's 'Mada'. Ook gracieuze buikdansritmen en sensuele, golvende zangfrasen zijn typerend voor deze erg traditionele plaat. Toch is het zichtveld ruim. De drie diva's van Les Orientales doen met 'Alger Alger' een van zigeunerkruiden voorziene Franstalige ode aan hun thuisland, charmezanger Zaman presenteert een bluesy bossanova ('Batalti Eli') die recht uit het hart spreekt en de wereldwijd bekende pianovirtuoos El Medioni combineert pianojazz met een authentiek sambaritme in een instrumentaal 'Tu n'Aurais Jamais Dû'. Vooral die laatste zet echt een stapje opzij in het typisch Arabische karakter, dat met een mooi 'Wijjak Ma'ii' van Zein-al-Jundi (die heel deze plaat van linernotes voorzag) als afsluiter weer helemaal hersteld wordt. Geen idee overigens waar het hoge vrouwenrefrein, dat klinkt als "Kill me, kill me" exact over gaat, maar in het Engels krijgt dit een bitter nasmaakje.
Arabische muziek heeft van die erg typische kenmerken die tegelijkertijd mooi, opgewekt alsook erg virtuoos overkomen. Deze plaat speelt daar mooi op in, maar vermijdt tegelijkertijd eentonigheid of teveel klagende tonen. Een absolute voltreffer, heet dat in de volksmond, die dankzij de Saïd Foundation die een deel van de opbrengst van deze plaat toebedeeld wordt.
Meer over V/A
Verder bij Kwadratuur
Interessante links