Het wordt misschien met enige vertraging doorgegeven, maar op 10 oktober 2010 omstreeks 10:10u werd de opvolger van ‘Return to Childhood’ van de Pool Maciej Paszkiewicz ofte Undermathic via Tympanik Audio verspreid. Dit om maar even aan te geven dat timing voor deze producer cruciaal is. De prille dertiger vertaalt zijn fascinatie voor stedelijke geluiden, opgenomen in Europese hoofdsteden, reeds meer dan een decennium lang in hoogtechnologische klankcreaties waarin sfeer zich met energie meet. Onder projectnaam Undermathic leidt dat voor een tweede keer op rij tot diepgelaagde, futuristische muziek die elementen als verrassing en verwondering niet schuwt.
Elf tracks lang verplettert Undermathic zijn aanhoorders. Verwacht een digitaal schouwspel van sferen en emoties waarbij duistere en verhelderende momenten elkaar voortdurend afwisselen. Penetrante, geladen hiphopbeats worden gevoed met zowel de dromerige magie van ambienttonen als zwaardere impressies van industriële, machinale elementen.
Het vrij laat openbloeiende ‘It’s Me’ bevat een prachtig stukje verheven triphoppsychedelica met een duistere, bijna onheilspellende ondertoon. Opvolger ‘Quantum Theory’ blijkt dan weer zaligmakende IDM ambient met in elkaar geknutselde knisperbeats, digitale synthesizergolven en een melancholische melodie.
Maar het kan ook een stuk avontuurlijker. Klassieke pianopartijen die opklimmen uit dreigend metaalgeweld (‘7 Years’) of andere onvoorspelbare wendingen passen allemaal netjes binnen het rijke scala van ’10:10 PM’. Zo bestaat ‘Alternative Timelines’ quasi uitsluitend uit vervormde metaal- en machineklanken, zoals aanslagen op staalplaten en het scherpend gesis van een lasmachine, maar ook die werden weer sussend tot een harmonieus geheel in elkaar samen geschoven. Bij ‘I Remember’ domineert dan weer een thema van scherpe slijpschijfklanken terwijl een trage golfslag van een in- en uitademende synthesizertoon en een meanderend gitaargeluid kalmte biedt.
Los van deze aparte combinaties die toch tot een mooi geheel samenkomen, houdt Undermathic van veel lagen en details in de diepte. Een luid afspeelvolume zorgt dus niet enkel voor meer overtuiging in beats en gemoedelijke melodielijnen, maar ook voor een nieuw spectrum aan extra accentjes.
Undermathic speelt in op het onderbewustzijn. Zijn handelswijze om met harde en agressieve, stedelijke geluidssamples toch een rustgevend ambientpatroon te willen creëren, blijkt zowel opmerkelijk als efficiënt. ’10:10PM’ gaat over magie en verwondering, over fysieke kracht en verbeeldingskracht en is een een reisje om niet al te snel te vergeten.