Dat het Nederlandse M Records al langere tijd afwijkt van zijn strikte digidubplaten (door peetvader Twilight Circus muzikaal ingevuld), is niet langer een geheim. Voor de nieuwste uitgave is dancehall-zanger Turbulence (aka Sheldon Campbell) getekend. Deze relatief jonge Jamaicaan zorgt met zijn opgewekte en ophitsende ritmen in elk geval voor een frisse wind in de catalogus van dit label. Dankzij instrumentale bijdragen van onder meer Dean Fraser en Sly en Robbie, productie door het Xterminator team Steven Stanley en Paul Daley en een tournee in de voetsporen van Sizzla en Tony Rebel bewijst deze rasta niet aan zijn proefstuk toe te zijn. Met het stevigere reggaewerk in de benen weet Turbulence een aardig afwisselende, zei het (ondanks de stevige ondersteuning door bekenden) niet helemaal verpletterende plaat te maken.
De cd opent met een zoveelste preek over de enige echte Jah, Haile Selassie en vredige vooruitzichten in het Beloofde Land. De jonge snaak steekt zijn weinig originele politieke opinie alvast niet onder stoelen of banken. Ook ritmisch zwaar onderbouwde nummers als 'We Need Love', 'I Mean Every Word' of de melige titeltrack 'I Believe' zetten die vaak overdreven profetische boodschappen nog maar eens in de verf en lokken daarmee wel een luide geeuw uit. Meer origineel is echter de muzikale afwisseling tussen de tien volwaardige liedjes op deze plaat (elf op de cd) die de ene keer aanleunen bij zwoele, klassieke reggae en de andere keer meer bij geagiteerde ragga en dancehall. Zo betekent 'I Believe' meer dan een uur loodzware, pompende raggabeats (zoals moderne Jamaicanen hun muziek wel meer verkrachten), maar weet Turbulence ook de mooie subtiliteit van reggae te benaderen. Het hippe, vlot ritmische 'Got to Be Smart' kadert de overdonderende woordenstroom van deze zanger met zachte (digitale) strijkerpartijen mooi in, terwijl het daaropvolgende 'I Mean Every Word' op gospelachtige wijze soms louter op zang teert. Enkele primaire ritmen en dubeffecten maken dit laatste nummer kort en krachtig. Toegegeven, soms gaat Turbulence erover. Van het vlakke 'You're an Angel' druipen de slijmen af en wat ene Prince Javed in 'Sweet and Pretty' komt doen, naast het nummer vocaal overladen, is ook niet helemaal duidelijk. Geef dan toch maar het lekker stevige, digitaal uitgewerkte 'High Grade' dat naast wild om zich heen slaande raggaritmen speelse digitale effectjes plaatst die het kordate karakter ervan subtiel ondermijnen. Grootste topper van dit plaatje is misschien wel 'Taking Over', waarbij het voortreffelijk (kan het ook anders?) drum- en baswerk van Sly en Robbie omringd wordt met een arsenaal aan gedetailleerde synthesizer- en programmeerpartijen om een heus traditioneel Afrikaans schouwspel te vormen.
'I Believe' heeft weinig ideologische slagkracht, dat staat vast. Deze titel is zeker wat hoog gegrepen, maar omvat wel een leuk afwisselend plaatje. Dat Turbulence met deze release niet de nieuwe grote held zal worden, is eveneens duidelijk. Hoewel de plaat goed uit de hoek durft te komen, is ze eveneens soms té klef en beperkt. Dat neemt niet weg dat M Records zijn gedurfde strategieën op een geslaagde manier heeft weten uit te breiden.
Meer over Turbulence
Verder bij Kwadratuur
Interessante links