Anders Trentemøller heeft helemaal begrepen dat zijn emotioneel geladen elektronica het verdient om volledig tot leven te komen. Waar ‘live’ voor enkele jaren nog werd beperkt tot een laptop (weliswaar ook een apparaat waarmee gevoelens kunnen vertaald worden), tourt de producer inmiddels al zo’n drie jaar lang met drummer, bassist / gitarist, een batterij klavieren en Marie Fisker. Dat geeft natuurlijk nog veel meer diepgang aan muziek die het etiket ‘dance’ al lang van zich heeft afgeworpen, zo bewijst dit tussendoortje ‘Live in Copenhagen’.
Vooreerst: hol niet naar de platenboer voor dit album; het ding is enkel digitaal te verkrijgen. Zo hoort het allicht ook bij een zichzelf steeds opnieuw uitvindend elektronicabrein als Trentemøller. De songs van de Deen zijn immers blokkendozen vol sferische bouwstenen waarin futuristische pulsen, dromerige strijkers en etherische zang een imposant, wat duistere klankspectrum opbouwen. Dit alles zit netjes verweven met aansporende livedrums, digitale percussie en subtiele riffs op de bas.
Afwerking staat hoog aangeschreven, zowel in de studio als hier voor eigen publiek op podium. In het geval van de imposante instrumentale openingstrack ‘The Mash and the Fury’ gaat dat om het gezamenlijk construeren van een forse geluidsmuur waarbij discobeats met klassieke ingrediënten verzoend worden. Zowel hier als in hit ‘Sycamore Feeling’ ontrollen enkele typerende Trentemøller-elementen. De droog klikkende, kale minimalbeats waarover gemoedelijke atmosferen gedrapeerd worden en de sonische golfbewegingen waarbij geluiden opgestapeld worden om net voor de climax te imploderen, overweldigen het publiek.
In songs als ‘… Even though You’re with Another Girl’ laat de geluidskunstenaar bewust meer ruimte, wanneer Fisker met sensuele stem binnentreedt met “good morning, are you alone today?”. Een marcherend ritme, een melancholie van strijkers en wegdraaiende oscillatorklanken vormen een sobere basis, wat niet wegneemt dat ook in deze meer gemoedelijke slows met futuristische geluiden en welgeplaatste klankfutiliteiten gegoocheld wordt. Zelfs in ‘Past the Beginning of the End’, een naar Morricone knipogende slapstick countrysong, of in de opgeklopte surfafsluiter met Beach Boys-gitaar ‘Silver Surfer, Ghost Rider Go!!!’ blijft de elektronische saus die alles afwerkt belangrijk.
Wie vertrouwd is met de drie platen van Trentemøller weet dat hij één ding niet moet verwachten: een plat dansfeestje. Ook al pakt ‘Sycamore Feeling’ na een goed half uur uit met swingende grooves, stevig dansvertier is er nooit echt bij (hoewel gastvocaliste Anne Trolle spijtig genoeg even uit haar rol valt in tophit ‘Moan’ door krijsend het publiek op te hitsen). Beats kruipen steeds onder het vel en het publiek wordt meer dan verwend met klankbewegingen vol liefde en melancholie. Elk van de negen livetracks bevat een pracht van een muzikaal verhaal. Van onderlinge opbouw of samenhang is weinig sprake, van variatie en evenwicht dan weer wel.
‘Live in Copenhagen’ is een rasecht kwaliteitsproduct. De mengeling van pop, wave en dance, van live en elektronisch wordt door Trentemøller ten top gedreven. Met zijn derde studioplaat onder de arm toert de Deen dit najaar nog doorheen Europa. Dit album zou garantie moeten bieden tot uitverkochte zalen.