De naam Transglobal Underground is misschien een beetje uit het collectieve geheugen weggevaagd. Deze band, onder leiding van de charismatische Count Dubulah, stond een dikke tien jaar geleden aan de wieg van de zogenaamde etno-dance, global grooves en aanverwante multiculturele termen. Dit Britse collectief vermengt moderne elektronische dansmuziek met veel basdubs met - veelal Oosterse - multiculturele elementen als tabla, sitar of Arabische gezangen. Voor dat laatste was vooral de bevallige Belgisch-Joodse Natacha Atlas verantwoordelijk, die later een roemrijke solocarrière uitbouwde. Hoewel die etnische dansgolf inmiddels uitgedeind is, blijft Transglobal Underground met verve doen waar het goed in is. Met de terugkeer van Natacha Atlas en een grote klemtoon op ritmische reggaevarianten is de achtste langspeler, 'Moonshout', zelfs een hip en vlot dansplaatje geworden. De groep heeft duidelijk zijn 'spirit' van de begindagen teruggevonden en mag bij deze hopelijk rekenen op een stevige wedergeboorte.
Meer dan ooit reist Transglobal Underground met zijn nieuwe plaat rond de wereld. De formule mag dan al inmiddels alom gekend en toegeëigend zijn, toch levert de groep hier erg leuke songs af. Breaks en beats, diepe baslijnen van Dubulah en een psychedelische cocktail van de meest exotische toeters en bellen creëren een kader dat met stevig vocaal werk mag ingevuld worden. Ritmisch krachtige, strakke en erg vlotte songs zorgen meestal voor een heuse uppercut die door verschillende, onbekende cultuurboksers mogen uitgedeeld worden. Opener 'Dancehall Operator' is lekker diep bobbelende drum'n'bass waarin zowel Afrikaanse koortjes terugkeren als op heuse Bollywood-stijl grollend en grommend gerapt wordt. Voor de vrolijk wippende titeltrack mocht de Hongaar MC Rise tekenen, die met een heerlijk rollende zang de stevige ragga-intermezzo's met zijn Oost-Europese brabbeltaaltje volpropt. Een heus arsenaal aan gasten rolt uit de portfolio van Transglobal Underground. Pakistaans, Arabisch en natuurlijk Engels zijn ondermeer voertalen waarin op een erg melodieuze wijze maatschappelijk ongenoegen en politieke agitatie verkondigd wordt. In het sierlijke 'Awal' mag zelfs Natacha Atlas terug haar ding komen doen. Met heerlijk zwevende Oosterse zangpartijen bokst ze tegen de Irakese rapper Naufalle op. Nog het meest recht voor de raap in dit geval is 'Total Rebellion', een samenwerking met het gefreakte Portugese collectief Blasted Mechanism. In heuse Michael Franti-stijl roept het nummer op muzikaal vlak de zomerzon op maar inhoudelijk betreft het hier een krachtig anti-establishment statement. Veel gas neemt 'Moonshout' aanvankelijk overigens niet terug, hoewel tegen het einde van de plaat aan gelukkig wel wat extra sfeercreatie en meer uitgesproken instrumentale omkadering aan bod komen. Zo is het handenklappende 'Mera Jhumka' pure gracieuze verwennerij met sitar, viool, harmonica, percussie in tegenritme en heerlijk verheven vrouwenzang. Dankzij zijn vrolijke gipsy-ingrediënten is het instrumentale 'Elena' dan weer een moment van pure gelukzaligheid.
Lang leve de globalisten! Na meer dan een decennium blijft Transglobal Underground zijn hippieboodschap voor een universele wereld waarin iedereen vredig naast elkaar leeft muzikaal verkondigen. De manier waarop dit gebeurt is dan misschien weinig vernieuwend, toch kan 'Moonshout' gerust naast de betere elektronisch-etnische dansmuziek standhouden die inmiddels het licht heeft gezien en dat is een heuse prestatie!
Meer over Transglobal Underground
Verder bij Kwadratuur
Interessante links