Tomàn ontsproot aan de West-Vlaamse klei in het rurale Lo-Reninge en is inmiddels een vaste waarde in het vaderlandse muzieklandschap. Debuut 'Catching a Grizzly Bear, Lesson One' (2005) was een relatief conventionele postrockplaat waar meanderende gitaarmotiefjes, warme Fender Rhodes-akkoorden en bedaarde ritmepatronen aangevuld werden met occasionele vocalen en vleugjes elektronica.
Opvolger 'Perhaps We Should Have Smoked the Salmon First' (2006) zorgde voor compositorische verdieping en vulde het klankenpalet verder aan met blazers en synthesizer. Met de veertig minuten durende geluidstrip 'Where Wolves Wear Wolf Wear' (2009) lapte Tomàn vrolijk alle genreconventies aan zijn laars en ontgroeide de band het postrocklabel. De titel van de nieuwe, vierde langspeler 'Postrockhits Volume II' is dan ook bijzonder tongue-in-cheek. Het betreft namelijk geen best of noch een postrockplaat pur sang.
De rode draad doorheen het oeuvre van de West-Vlamingen blijft een zachtmoedige, melancholische ondertoon die de luisteraar steevast een glimlach op het gelaat tovert. Op 'Postrockhits Volume II' wordt deze rode draad verstopt onder een laag synthesizers en effecten. De weidse opener 'Akido' knipoogt naar de zweverige shoegaze van M83, terwijl 'Dododododo' kamerbrede synthesizerpartijen aanlengt met nerveuze beats en knisperende elektronica. Uiteindelijk zorgt een zalvende melodie voor de zinderende apotheose.
De lieflijke toetsen en sprankelende bliepjes van 'A Brief History of Thyme' – pun very much intended – krijgen het gezelschap van zoemende basklanken die het geheel een onheilspellende glans geven. Op de eerste prominente gitaarlijn blijft het wachten tot 'The Wonder of the Tortoise Tunnel', wiens ongedurige drumpartij en stuwende bas gedrapeerd wordt met een galmende akkoordenprogressie en dreigende geluidseffecten.
Met zijn pulserende baslijn, langgerekte orgelklanken en etherische vocalen staat 'Solid State Is OK' bol van de onderhuidse spanning. De percussieve motorik beat van '64bit' tekent voor dromerige ambientpop alvorens uit te monden in een zwalpende gitaardrone. De heren van Tomàn illustreren zo eens te meer dat muzikaal hokjesdenken niet aan hen besteed is. Op zijn vierde langspeler stoeit de groep met krautrock, indie en elektronica zonder zijn eigenheid te verliezen. 'Postrockhits Volume II' is een nieuw hoogtepunt in wat stilaan een respectabele discografie mag heten.