Van bands die een album uitbrengen op label Code 666 kan iedereen verwachten dat ze buiten de lijntjes kleuren. Zo ook Todtgelichter, dat een combinatie aan stijlen brengt waarvan de twee meest bekende en duidelijke black metal en gothic zijn. Dat levert een album op dat soms interessante momenten kent, maar iets te vaak te braaf blijft en niet avant-gardistisch genoeg is om echt brokken te maken.
De tweedeling van deze act zit hem vooral in het vocale wisselwerk tussen de zangeres en de brulboei (die eveneens gewoon kan zingen). Dat op zich is natuurlijk niets nieuws en eenieder die deze formule wil hanteren, moet al van een verrassende kant komen opduiken om echt vooruitstrevend te zijn. Dat lukt Todtgelichter niet helemaal, aangezien die duale vocale stijl vooral voorspelbaar blijft. Zo krijgen de ruwere muzikale passages vaak de mannelijke zang als omlijsting, en mag voor het overige de dame in kwestie haar lijnen brengen. Nu mag wel gezegd worden dat zangeres Marta een erg aangename stem heeft, die zacht zalft en die een mens doet hunkeren naar zwartfluwelen kussens en een fiks glas absint.
Muzikaal gesproken leunt Todtgelichter geregeld aan bij een groep als Ram-Zet: niet alleen is het geheel doordrenkt van een gothic sfeer (qua onderwerpen, sfeerschepping en relatief makkelijk beluisterbare songs), maar kan Todtgelichter een versnelling hoger schakelen, waarbij de gitaren een snijdend karakter krijgen en de muziek plots een stuk killer klinkt. Die tweedeling is goed uitgewerkt en de songs zitten degelijk in elkaar, maar verrassen doen ze nooit. Daardoor valt 'Apnoe' een beetje tussen wal en schip: de nummers zijn goed geconstrueerd, maar niet opvallend genoeg om een echte impact te kunnen geven.
Met 'Apnoe' bewijst Todtgelichter dat er nog ruimte is binnen het zwartgeblakerde fluwelen genre om aardige schijven af te leveren, maar mochten de heren en dame nog iets meer buiten de lijntjes kleuren, dan had dit album vast en zeker meer deining veroorzaakt. Nu blijft het allemaal nog veel te braaf en voorspelbaar.