Thomas Belhom is een globalist. Hoewel zijn roots in de schilderstad Parijs liggen, verblijft hij reeds tal van jaren in Tucson, Arizona in de States en blijkt hij een man te zijn van alle continenten en alle tijden (zijn website is overigens ook in vier talen opgesteld!). Het is geen verrassing dat dit zich rechtstreeks weerspiegelt in deze boeiende, erg bevreemdende derde soloplaat 'Remedios', die een wereldreis op zich lijkt. Zijn muziek is te omschrijven als instrumentale ambient met welafgebakende songs en een gezonde dosis experimenteerdrift. Dat laatste valt natuurlijk toe te juichen.
Op deze cd presenteert de man 12 beeldende, afgewerkte muziekschilderijtjes die stuk voor stuk een verborgen mysterie lijken te bevatten. Niet dat Thomas Belhom ongemakkelijke muziek maakt, maar 'Remedios' bevat veel mystieke, net niet bereikbare gevoelens. Met zachte elektronica wordt telkens een achtergrondkleur bepaald waarover percussie, gitaar of samples mogen spelen. De meeste nummers worden verder mooi in kaart gebracht door een wervelend drumspel dat aanvankelijk vrij chaotisch overkomt, maar toch goed de drive van deze songs aangeeft. Dat de man van oudsher drummer is, valt dan ook moeilijk te verbergen. De subtiliteit en het nogal jazzgevoelige spel waarmee hij zijn muziek leidt, komt (ondanks regelmatig opduikende, wervelende solo's) nooit te dominant of beklemmend over. Zo leidt een mooie semi-akoestische gitaarrif van kompaan Viva Yazon het verder nogal marcherende 'Eugene'. Het drumspel van Thomas verdwijnt grotendeels achter de interactie van deze gitaar met een dramatiserende cello die de cadans bepaalt. Thomas Belhom aarzelt dus niet om het leidende woord even door te geven aan andere instrumenten, noch om vele partijen bij zijn muziek te betrekken. Zo passeren klokkenspel, viool, accordeon tot zelfs kinderspeelgoed, kerkklokken en koebellen wel ergens op deze 'Remedios'. In 'Twice 'round the Harbor' dat met veel bellen en gonggalmen een nogal Oosters karakter heeft, zingt de man zelfs (een poging die in enkele andere nummers nog eens wordt overgedaan). "Zingen" is echter wel een groot woord voor half narratief, nogal vals gewauwel dat nergens nog maar in de buurt komt van de instrumentale overtuigingskracht van de nummers. Ook dat draagt op zijn eigen manier, echter bij tot de introverte mystiek van deze plaat.
Deze intrigerende, haast spirituele cd openbaart een erg brede visie van Thomas Belhom op klanken en geluiden. Als een ware puzzel zitten verschillende instrumentale partijen in elkaar vervlochten en wordt gespeeld met zowel elektronica als live spielerei. 'Remedios' is één weldoordacht proces (opgedeeld in twaalf aparte impressies). Dankzij zijn rustgevende uitstraling zal deze cd allicht als geneesmiddel voor één of andere kwaal kunnen dienen. Een bekrompen muzikale geest zal met dit schijfje allicht verdreven worden.
Meer over Thomas Belhom
Verder bij Kwadratuur
Interessante links