Met 'Chuva em Pó' ('Regen in Stof') zit het Antwerps dansorkest Think of One aan hun zesde pareltje. Na hun Marokkaanse theekransje met Marrakech Emballages Ensemble trok het olijke zestal richting Recife, Brazilië. Het resultaat van hun muzikale integratieproject is een exotische cocktail. Typische Think of One - ingrediënten als smeulende reggae, grimmige jazz en grijnzende punkfanfare worden bijgekleurd met plaatselijke genres als côco, frevo en maracuta. Niet alleen muziektradities werden uitgewisseld in Recife, maar ook lokale muzikanten. Onder hen bevindt zich Dona Cila do Côco, "de ongekroonde koningin van de côco". Deze kranige dame heeft een dijk van een stem en geeft 'Chuva em Pó' bijzonder veel karakter mee. Luister naar haar schorre raspstem in 'Côco Medley' en hap naar adem. Deze traditional werd door Dona Cila eigenzinnig van een andere tekst voorzien waarin ze haar kleinkinderen Kizzy en Camilla bezingt. Haar karaktervolle, doorleefde geluid wordt aangevuld met een heldere, open klank van de sensuele Lulu Aruoja. De instrumentale invulling is weggelegd voor een druk roffelende snare-drum, een lome bas en zwoele antwoordende blazers. David Bovée geeft het nummer nog meer pit met knetterend gitaarwerk en lekker luchtige keyboards die het lied een vaag, zwoel reggaetintje geeft. Pure zappaïaanse chaos in het prakpunknummer 'Tubarão'. Gastmuzikant Siba leerde de groep maracuta rural kennen. De voor het genre gebruikelijke structuur werd overgenomen: voorzang, zang, blazers en drums en dan alles weer opnieuw. Het trashy blaas – en drumdeel wordt echter ingevuld met jachtig koper, scheurende gitaren, harde balkanpunkdrum en hyperkinetische, nooit zwijgende cencerro's (koebellen). Siba's tekst gaat over David Bovée die, tijdens een oceaanduik, een waterton voor een alles vretende mensenhaai zag en als een gek naar de kant begon te zwemmen. Het paniekerige angstgevoel is duidelijk in het nummer te horen. Met nummers als 'Paléto' en 'Sideways Swimmin'' tonen deze muzikale trotters zich van hun gevoelige kant. 'Paléyo' is een warme bossa nova in het Antwerps over een fout gelopen relatie (ne second ni nagedacht en hier zit ik na met ne kleine aap [...] zij is em gebold | wou een ander leven). De Braziliaanse, passionele dames zorgen voor een fonkelfijn refrein dat warm wordt aangevuld door een geweldige trombonesolo van Tobe Wouters. 'Sideways Swimmin'' gaat over dode vissen en krijgt een heerlijke extra dimensie door de sappige tongval van het Engels ( à la West Side Story)van de Braziliaanse vrouwen. Let vooral ook op bassist Tomas De Smet die met een diepe, lage klank subtiel de zanglijn speelt met hier en daar wat ritmische franjes aan. 'Avô no Céu' is David Bovée's manier van rouwen. Hij schreef dit nummer in Brazilië nadat hij hoorde dat zijn grootvader was overleden. Treurige cellopartijen van gastmuzikant João Carlos Aroújo, een mineur blazerarrangement en enkele korte gitaareffecten als vallende tranen bepalen het karakter 'Grootvader in de hemel'. De repetitieve gitaarrif en het gejaagde afoxé-ritme vormen dan weer de basis van het klaaglied. Het afoxé-ritme werd Think of One geleerd door de plaatselijke muzikanten van de zwarte gemeenschap 'Terça Negra' waarin ze verbleven. 'Frevo Pinguin' heeft een leukere anekdote. Het nummer werd gemaakt naar aanleiding van de wilde dagen van het geflipte carnaval van Recife waar Bovée eerst als space-flik en dan als pinguïn rondliep.
Feestgangers verzamelt u, steek die lampionnen in de tuin aan en begin te dansen op deze zwoele zomerplaat.
Meer over Think of One
Verder bij Kwadratuur
Interessante links