Ruim een decennium na het tijdperk van de moshpit en baggy trousers is het betere pop- en skatepunkwerk helaas een zeldzaamheid geworden in het muzikale landschap. Gevestigde waarden stoppen, spatten uiteen in sentimentele nevenprojecten of nog erger: maken nog steeds albums die echter de energie en kwaliteit van weleer missen. Wat de meer recente punkrockbands betreft, kan men vaak de invloed horen van aanpalende genres als hardcore, ska- en postpunk. Trouwe fans waren in 2008 dan ook verheugd bij het vernemen dat de Vlaamse punkpopscene in blijde verwachting was van vers bloed. En jawel, The Rocket, een vijfkoppig collectief met bandleden afkomstig uit knallers als Gino’s Eyeball, Second Base en Skyrocket John, was een schot in de roos. De tot nog toe prille carrière van The Rocket liep uiterst gesmeerd: na meer dan vijftig optredens en het winnen van enkele noemenswaardige rockrally’s tekende de band een contract bij Funtime Records, Belgiës meest geprezen onafhankelijke punk- en hardcorelabel. Nog geen anderhalf jaar na hun ontstaan ligt het debuutalbum ‘The Rocket’ al in de rekken.
Het resultaat: elf hypermelodische, welluidende en onmiddellijk te vatten poppunknummers waar, door de aanwezigheid van een synthesizer, een vergelijking met Motion City Soundtrack niet ongepast lijkt. De songstructuren zijn zeer conventioneel (afwisseling strofe - refrein), de harmonie elementair en de teksten clichématig. De frisheid en energie die het album uitstraalt, liggen dan ook niet zozeer in muzikale vernieuwingen als wel in hoe de bandleden creatief en enthousiast omspringen met deze punkrock-traditie. Chapeau voor de meerstemmig opgezette refreinen, de instrumentale post-refreinen en vooral voor de algemene melodische (Tom de Ridder verzorgt de lead zang) en ritmische drive van de muziek waardoor het album makkelijk in één ruk door te beluisteren valt. Vooral te vermelden zijn de uitzonderlijk meebrulbare openingstrack ‘Up Up Up & Away’ en andere feelgood nummers als ‘The Neverending Story’ en ‘Mount Everest’. De ‘Boom Boom Boom Boom’-cover van de Vengaboys geeft daarentegen niet echt een meerwaarde aan de kostbare studiotijd.
Met hun debuutalbum ‘The Rocket’ zijn deze Antwerpse skatepunkers gelanceerd voor een muzikale en succesvolle zomer in België en mogelijk ook daarbuiten. Laat het album dan ook een aanleiding wezen om de band eens echt aan het werk te zien, want The Rocket is bovenal een live-band. De nummers zijn dan ook eerder de neerslag van een jaar stomende liveshows dan omgekeerd. ‘The Rocket’ is een schijfje voor de liefhebber van het betere en meer lokale punkrockwerk of voor de nieuwsgierige leek, op zoek naar een schoolvoorbeeld van het genre.
Meer over The Rocket
Verder bij Kwadratuur
Interessante links