In tegenstelling tot reggaegroepen als de Upsetters, de Aggrevators of de Revolutionaries, heeft The Ring Craft Posse nooit echt de internationale erkenning gekregen die het verdiende. Dit collectief was nochtans jarenlang de 'backing band' van producer Rodguel Sinclair, in wiens studio het doorheen de jaren '70 talloze rootsklassiekers opnam. Het Duitse Moll-Selekta label haalde voor zijn tiende release een aantal van deze 'vergeten' tracks van onder het Jamaïcaanse stof om ze (digitaal opgekuist) een tweede leven te schenken.
Het wordt algemeen aangenomen dat het Osbourne Ruddock (oftewel King Tubby) was die eind jaren '60 als eerste instrumentale, met effecten bewerkte 'remixen' van bekende reggaesongs begon op te nemen. Hoewel Tubby dergelijke exclusieve 'dubs' oorspronkelijk enkel zag als aandachtstrekker voor zijn rondtrekkende soundsystem, bleken ze al even populair als de originelen. Toen ook producers als Lee "Scratch" Perry en Bunny Lee met succes gelijkaardige platen gingen uitbrengen, ontwikkelde deze psychedelische reggaevariant zich al snel tot een volwaardig subgenre. Een man die jarenlang met deze drie grootmeesters samenwerkte, maar nooit dezelfde status kreeg toebedeeld, is Rodguel "Blackbeard" Sinclair. De verzamelaar 'St. Catherine In Dub' moet bewijzen dat dit onterecht was en nog steeds is. De plaat bevat 14 tracks uit de periode waarin Sinclair voor zijn producties vooral intensief samenwerkte met The Ring Craft Posse, een vijftienkoppige studioband die van bezetting veranderde naarmate er muzikanten beschikbaar waren. De mixen werden telkens verzorgd door Ruddy "Jah" Thomas, vandaag de dag zelf producer van onder meer dancehallster Buju Banton. 'St. Catherine In Dub' mag bijgevolg beschouwd worden als een schoolvoorbeeld van hoe kwaliteitsvolle rootsdub moet klinken. Reeds in het openingsnummer zijn alle ingrediënten aanwezig: een traag pompende ritmesectie, doorgedreven echo-effecten en blazersmelodieën die een mens bij het nekvel grijpen en nooit meer loslaten. De tweede track 'Garvey Meade', is zo mogelijk nog vetter. Gedreven door een hypnotiserend zware baslijn en een ijl slagitaartje laat deze song alle eer aan enkele bizarre analoge 'bleeps en woops'. De kunst van het weglaten op zijn best! Andere tracks zijn heel wat minder traag of zwaar, maar missen daarom niet hun bezwerend effect. Het ronduit vrolijke 'Cumberland' bijvoorbeeld, of 'Bridge Port', een redelijk up-tempo track die niet zou misstaan als intro van een hedendaags drum & bass-nummer. Hoewel men bij een kwaliteitsverzamelaar als deze moeilijk kan spreken van hoogtepunten, is een song als 'Waterford' toch een extra vermelding waard. Onder begeleiding van een volbloed baspartij mag ditmaal de harmonicaspeler van dienst zijn bluesgevoel botvieren, hierbij bijna verdrinkend in een vijver van reverb en echoënde percussiegeluiden. Onweerstaanbaar diep en dramatisch, en dit alles zonder één woord. Hier en daar duiken flarden van de originele teksten op, maar door de band genomen worden de songs - en zo hoort het ook - uitsluitend muzikaal uitgediept. Telkens verrassend en toch volgens de regels van de kunst worden de oorspronkelijke melodieën 'verknipt' en accenten verlegd, terwijl de drums en de basgitaar onvermoeid doorgrooven. Een eenvoudig, speels concept dat soms leidt tot zeer vreemde combinaties van geluiden en tegenritmes.
'St. Catherine In Dub' is in die zin een aanrader voor zowel 'beginners' als 'kenners'. De digitale remastering die de opnamen kregen zetten het geluidstechnisch kunnen van Sinclair en zijn Ring Craft Posse namelijk extra in de verf, zodat zelfs de meest doorwinterde fanaten wel eens aangenaam verrast zouden kunnen worden. De dubs gaan anderzijds nergens écht uit de bocht wat betreft effecten of arrangementen, zodat zij die voorzichtig kennis willen maken met deze reggaevariant eveneens aan hun trekken komen. Spits dus ontspannen die oren en geniet met volle teugen...
Meer over The Ring Craft Posse
Verder bij Kwadratuur
Interessante links