The Dave Brubeck Quartet stond de avond van het optreden in de Finney Chapel in Oberlincollege voor een zware opdracht: ze moesten een publiek overtuigen dat voornamelijk bestond uit conservatoriumstudenten die niets van jazz kenden en er eerder sceptisch tegenover stonden. De set bestond uit vijf jazzstandaards die het kwartet doorspekte met frasen uit klassieke muziek.
'Perdido' eindigt na een wervelende zeven minuten genieten van Paul Desmonds wondermooie saxofoonklanken, in een kruising tussen jazz en een barokke melodie. Het leuke aan deze opname is dat het publiek dat naarmate het optreden vorderde enthousiaster en enthousiaster werd, duidelijk hoorbaar is, wat een opgewonden live-gevoel geeft. Na elk citaat barst er een bewonderend applaus los. 'The Way You Look Tonight' dringt het diepst door in de wereld der klassiek muziek. Na zeven minuten geeft Paul Desmond een opmerkelijke solo: Stravinsky's Petroushka wordt door de jazzmangel gehaald waar Brubeck enthousiast op inpikt. Dat het kwartet bewust voor de populaire muziek kiest (ja in 1953 was klassieke muziek nog populair) blijkt uit afsluiter 'How High the Moon'. Brubeck steekt in één van de beste solo's op deze plaat vele bekende melodietjes die het publiek kent waardoor ze hoorbaar in schateren uitbarsten. De sfeer zit erin, missie geslaagd. Brubecks uitstekende solo in 'How High the Moon' toont een Brubeck in volle glorie. Simpele melodietjes worden afgewisseld met complexe, robuuste akkoorden die voor de nodige dramatiek zorgen. Dit is ook het moment om de ritmesectie in de verf te zetten. Heel het optreden door zijn drummer Davis en bassist Crotty de rotsen in de branding: strak en onwrikbaar. Een solide begeleiding die weliswaar niet echt mee dialogeert met Desmond en Brubeck, maar die cruciaal is voor elke solist. Een opmerkelijk detail hierbij is dat drummer Davis die avond de griep had en met meer dan 38° koorts op het podium zat. Petje af. Het enige puntje kritiek dat gegeven kan worden, gaat over de technische kant van de zaak, zoals vaak met live-opnames. De altsax van Paul Desmond overheerst de andere instrumenten qua volume. Hierdoor zijn niet alle details van Brubecks elegante pianospel altijd even goed hoorbaar.
'Jazz at Oberlin' is een plaat met enkel standards op en The Dave Brubeck Quartet pakt die ook niet wereldschokkend vernieuwend edoch kundig aan. Het resultaat is echter wel oerdegelijke, rustige, ingetogen jazz vol verwijzingen naar het traditionele klassieke repertorium en jazzhits. 'Jazz at Oberlin' straalt een hartverwarmende hoeveelheid spelplezier en een tedere intimiteit uit.

Meer over The Dave Brubeck Quartet


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.