Teun Verbruggen wordt voor het gemak in de categorie "jazzdrummers" ondergebracht. Het gros van de Belgische jazz- en muziekliefhebbers kent de in 1975 geboren Antwerpenaar dan ook al jarenlang als een vaste schakel in Flat Earth Society en de combo's van Jef Neve. Tussen deze engagementen en Verbruggens minder bekende eigen projecten gaapt echter een stilistische kloof. Waar hij zich bij Jef Neve en co steeds binnen een afgelijnde context dient te bewegen, is hij als bandleider een pleitbezorger van muzikale vrijheid en experiment. 'Second Law of Thermodynamics' is in dat verband zijn belangrijkste manifest tot nog toe.
The Bureau of Atomic Tourism, een internationaal sextet, werd in het leven geroepen in het kader van Follow The Sound 2011. De festivalorganisatie gaf Verbruggen die editie namelijk een carte blanche om een groep samen te stellen naar eigen smaak. De drummer greep deze unieke kans en zette meteen hoog in, want naast zijn maatje Jozef Dumoulin op Fender Rhodes ging hij de rest van zijn kompanen in New York zoeken: bassist Trevor Dunn (Mr. Bungle, Fantômas) was al te horen in een ander project van de Antwerpenaar en met rietblazer Andrew D'Angelo, gitarist Marc Ducret en trompettist Nate Wooley wist hij nog drie andere topmuzikanten uit de New Yorkse avant-garde voor zijn zaak te winnen. Dat deze imposante line-up tot mooie dingen in staat is blijkt uit deze opname van hun concert in het Tilburgse muziekpodium Paradox.
De groep heeft niet echt een speerpunt in de uitvoering, maar D'Angelo vervult een speciale rol. De Amerikaan zorgt hier namelijk als enige voor composities. Het repertoire ademt dan wel vrijheid en improvisatie (op de cd-versie zijn drie van de zeven tracks collectieve improvisaties), toch moet het ensemble zich ook wel degelijk door neergeschreven passages worstelen. In 'BooBeeBooBeeBee' is dat een kort staccato thema dat al in de titel wordt meegegeven. Het is een gebald moment waarin het ensemble haar energie voor heel even kanaliseert. In de twee delen van 'Morthana' is het enigszins anders. Daar is eerder sprake van vage lijnen, een soort motief dat enkel de richting aangeeft en de groep op die manier heel wat opties laat. Dumoulin fungeert hier als aangever en creëert met zijn effectenverzameling een elektrisch geladen universum dat door bijdragen van de andere musici voortdurend van kleur en sfeer verandert.
Bovenal is The Bureau of Atomic Tourism echter een band die uitdagende muziek tovert uit het niets. Elk van de zes muzikanten verdiende zijn sporen in het internationale avant-garde jazz- en improvisatiemilieu en dat is te merken aan de boeiende interacties op deze plaat. Afsluiter 'Law of Entropy' maakt dat na het broeierige 'Meg Nem Sa' nog even duidelijk. Verhakkelde elektronica- en Rhodesklanken, dikke klonters die sporadisch door de basklarinet worden gelost en desoriënterende stoten van gitaar en bas laten de tijd heel even stilstaan. Een groter contrast met de power-improv van de vijfde track (die als titel een wetenschappelijke formule kreeg) is amper denkbaar.
Dat Teun Verbruggen in dit genre heel wat in zijn mars heeft was al te horen in bands als Othin Spake en Chaos of the Haunted Spire. Het niveau dat hij met The Bureau of Atomic Tourism haalt is echter van een heel andere orde. Ondanks de soms iets mindere opnamekwaliteit, kan 'Second Law of Thermodynamics' zich namelijk handhaven in de hoogste afdeling van de internationale improvisatiewereld. Missie volbracht.