Een naam als Aggrolites, mogelijk een samentrekking van legendarische rootsbands Aggrovators en Israelites, klinkt vrij heftig en agressief voor een bende reggaemuzikanten. L.A.'s bekendste vertegenwoordigers van het Jamaïcaanse genre, hebben zich dan ook toegelegd op zogenaamde 'moonstomp' ofte skinhead-reggae, een stijl met erg strakke en stevige ritmen en een stevige dosis soul. Ook de levenswandel van The Aggrolites blijkt zich hier wat aan te spiegelen. Zo zit de band continu op tour, wordt tussendoor nog meegereisd met Rancid-frontman Tim Armstrong en bleken autobussen en hotelkamers een ideale omgeving om nummers te schrijven voor deze derde langspeler. Zomaar eventjes vijfentwintig songs zijn voor 'Reggae Hit L.A.' op een paar dagen opgenomen in pure vintage stijl – in één enkele take en met oude micro's. Het resultaat is een plaat die erg divers klinkt, blaakt van energie en een heerlijke authenticiteit uitademt.
The Aggrolites halen hun sporen uit de zwarte soulwereld en Jamaïcaanse dancehall uit de prille jaren '60. Typisch gedempte reggae-slaggitaartjes en een diepe, rollende bas vormen een strak ritmisch kader waarin warme hammondsolo's ('You Got 5') of soulvolle zangpartijen zich aardig kunnen roeren. Dit alles vindt plaats met veel respect voor traditie, getuige krakende opname effecten en een heerlijk verouderde, soms naar Studio One knipogende uitstraling. Toch aarzelen The Aggrolites niet om bij momenten ook een totaal ander gelaat te tonen, wat enige verwarring schept op 'Reggae Hit L.A.'. Zo pakt opener 'Work It' uit met hypermoderne spacy keyboards en is de titeltrack zelfs een nummer in pure Memphis-soul stijl met gospel gezangen. Op zich zijn dit soort van experimenten niet kwalijk, maar ze ondermijnen wel enigszins de authentieke kracht van de plaat. Een samen gezongen, afsluitende cha cha cha-ska als 'We Came to Score' blijkt dan weer een hoogtepunt van deze langspeler. Zo blijft de band voortdurend wankelen op vernieuwende, en heerlijk oude liedjes. Een instrumentaal, schuifelend intermezzo als 'Left Red' houdt het mooi strak, al komen hier weer wegdraaiende effecten om de hoek kijken.
Ondanks een stevige afwisseling, heeft deze cd toch enigszins nood aan een mooie, uniforme uitstraling. Een prachtig nummer als 'Lucky Streak', waarin reggae en James Brown-achtige interventies op een heerlijke manier samensmelten worden overschaduwd door net iets te veel middelmatige bijdragen. Het lijkt dan ook dat The Aggrolites met vijftien tracks iets té veel hooi op de vork hebben genomen. Geen kat heeft bijvoorbeeld boodschap aan een medley van instrumentale ideetjes ('Rhythm & Light') halverwege een plaat.
'Reggae Hit L.A.' mag dan wel vrij Jamaïcaans klinken, toch is deze cd ook opvallend Amerikaans ingekleurd. De vlotte dancehallritmen van dit kwintet worden immers met een aardig vleugje soul ingekleurd, wat een aparte combinatie geeft. Helaas blijken The Aggrolites de gouden formule nog niet helemaal te hebben ontdekt. De band heeft duidelijk nog moeite om zijn spetterende liveshows te vertalen naar een permanente drager.
Meer over The Aggrolites
Verder bij Kwadratuur
Interessante links