De heren van The Absence zijn terug met een opvolger op hun indrukwekkende debuut 'From Your Grave', dat een heerlijk staaltje melodieuze death metal was in de lijn van Dark Tranquillity, At The Gates en het oude werk van In Flames. Deze stijl was niet meteen de meest gemakkelijke keuze, aangezien die door veel bands wordt beproefd, om maar te zwijgen van de voornamelijk Amerikaanse emocorebands die deze stijl trachten te verminken door ze meliger te maken en te combineren met emo en een ongeïnspireerde vorm van metalcore. Maar nu moet het toch wel lukken dat The Absence Amerikanen zijn? Dat is niet helemaal verwonderlijk, aangezien The Black Dahlia Murder en Enforsaken er ook in geslaagd zijn deftige melodieuze death metal te maken. The Absence moet daar nochtans niet voor onderdoen, dat bewijzen ze immers op hun nieuwe werk, 'Riders of The Plague'.
Zodra de titeltrack de plaat opent, wordt er meteen een up-tempo gitaar- en drumrazernij op de luisteraar afgevuurd die gevolgd wordt door een mid-tempo partij waarop basdrums blijven rollen, inclusief het melodieuze refrein. In het midden breken er bovendien een paar sfeervolle soli uit van het duo Patrick Pintavalle / Peter Joseph die verantwoordelijk zijn voor de heerlijke en tragische harmonieën op de plaat zoals in volgende track 'Dead And Gone', dat als het ware een overheerlijke ode aan de melodeathlegende At The Gates is. In dit nummer schitteren vooral de vocalen van Jamie Stewart, wiens getergde rauwe death metalstrot meer dan een keer doet denken aan die van Tomas Lindberg, de ex-frontman van At The Gates. Snelheidsnummers als het furieuze 'The Murder', het vernietigende 'Awakening' en het At The Gates-eque 'Merciless' en 'The Victorious Dead' laten de berekende en melodieuze agressie van The Absence zien: naast de heerlijk volle bas is hier drummer Jeramie Kling de machine die het boeltje blijft voortstuwen dat bestaat uit de gitaartandem en de brutale en raspende Stewart. De interactie tussen al die elementen en de opmerkelijk mooie rustpauzes is zo berekend maar klinkt tegelijk zodanig vol gevoel dat The Absence menig (melo)death metalharten zal winnen. Dat bewijzen ze ook op de twee instrumentaaltjes 'Awakening', waarop er rustig aan gesoleerd wordt, en 'Outro', waarop de twee leadgitaristen lekker uit de bol gaan. Ook de cover van thrash metallegende Testament, 'Into The Pit', is een geslaagde, omdat The Absence er een eigen draai aan geeft, niet alleen door bepaalde gitaarpartijen tweeledig te maken, maar ook door de thrashklassieker nog brutaler en furieuzer te maken.
Het gebeurt zelden, maar een Amerikaanse melodieuze death metalband die anno 2007 erin slaagt het gevoel van het Zweedse oergenre te vatten en dan nog eens een eigen furieuze tint eraan mee te geven, verdient toch wel een dikke pluim. Metaalhoofden dienen zich zo snel mogelijk naar de platenboer te reppen voor dit schijfje.
Meer over The Absence
Verder bij Kwadratuur
Interessante links