Heden ten dage muzikant zijn heeft ontegensprekelijk voordelen. Nooit eerder was het eenvoudiger én betaalbaarder om muziek aan een hoge geluidskwaliteit op te nemen en te reproduceren: wie tegenwoordig z'n eigen project wereldkundig wil maken via een cd, sticht eenvoudigweg een platenlabeltje, maakt opnames met home recording-apparatuur zoals ProTools, en levert een stapel schijfjes af in enkele gespecialiseerde winkels. Een monsterverkoop zal er waarschijnlijk niet inzitten, maar enthousiastelingen vinden gegarandeerd de weg. Hierdoor is een cd-productie de laatste jaren binnen het bereik van iedereen komen te liggen, met een opvallende paradox tot gevolg: de grote platenfirma's voeren een afslankings- en afvloeiingspolitiek om het hoofd te bieden aan de dalende verkoop, maar dit zorgt allerminst voor een verschralend aanbod. De zo vaak verfoeide artistieke bloedarmoede die veel releases van majors kenmerkt, wordt immers ruim gecompenseerd door een groot aantal cd-uitgaven van groepen/muzikanten die hun materiaal onafhankelijk opnemen en verspreiden.
Het Brussels-Gents folkcollectief Tantra is een voorbeeld van zo'n groep die bij (middel-)grote labels allicht nooit aan de bak zou komen: binnen een genre dat al een eerder beperkt luisterpubliek heeft, neemt Tantra namelijk een extra 'moeilijke' positie in. De muziek van deze vijfkoppige band is in beginsel door gitaar en viool gedomineerde folk in Keltische traditie, maar dan wel geïnjecteerd met klanken die zelden op folkplaten te horen zijn. Het meest in het oor springend is het didgeridoospel van groepsbezieler Thim Vandecauter, dat de sound van Tantra vaak een experimenteel en ietwat bevreemdend karakter bezorgt. Hoewel veel muzikanten de didgeridoo beschouwen als een gimmick waarmee instrumentaal saaie composities kunstmatig 'boeiender' kunnen worden gemaakt, bewijst Tantra op haar titelloze, in eigen beheer uitgebrachte debuutalbum dat het ook anders kan. Vandecauter lijkt zich namelijk goed bewust te zijn van de inherent gelimiteerde expressiemogelijkheden die het instrument biedt, en hij zorgt er dan ook voor dat hij steeds een ondersteunende rol speelt in het totaalgeluid van de groep: de melodie, die wordt aangebracht door gitaar, mandoline en/of viool, staat telkens centraal. Een prima illustratie hiervan is de track 'Op Schattenjacht'. Hierop steekt een mandoline (Peter J. Daems) van wal met een desolaat klinkend riffje, waarna contrabassist Sam Van Ingelgem met enkele stille, langgerekte strijkstoknoten invalt. Even later schrijft de didgeridoo – aanvankelijk nauwelijks hoorbaar – zich als het ware onderhuids in in het geheel, en vervoegt ook de viool (Sebastien Willemyns) het geluidsbeeld. Het samenkomen van de zigeunergetinte vioolmelodie en de lage drones van de contrabas zorgt er nog later voor dat er een zeer breed toonhoogtespectrum wordt bestreken. Ook nagenoeg foutloze nummers zijn het donkere, onheilspellende gitaar-contrabasduet 'Karina'; het sterk Iers klinkende, door viool voortgedreven '7de Hemel'; en 'Rain, Dear', waarop de didgeridoo zich van z'n meest 'grollende' kant laat zien.
Op de overige tracks begaat Tantra helaas een fout die te horen is op veel 'eigen beheer'-platen: er is onvoldoende gesnoeid in de lengte van de tracks, waardoor de spanning die aan het begin van elk nummer vakkundig wordt opgebouwd, na enkele minuten hopeloos verslapt door de vele herhalingen. 'Lorrmi/Knoert' begint bijvoorbeeld veelbelovend met een Arabische melodie van de viool (vergezeld door didgeridoo), maar snel lijken alle ideeën opgebruikt en krijgt de luisteraar een vijftal minuten lang steeds weer dezelfde melodielijn voorgeschoteld. Of neem de gitaarpartij van 'Simosa', die een carbonkopietje is van die van openingsnummer 'Rain, Dear'. Naar de toekomst toe zijn dat evenwel geen onoverkomelijke problemen: als Vandecauter & co iets vaker in het achterhoofd houden dat een goede compositie niet moet worden opgevat als ellenlange mantra, zal Tantra meteen een serieuze stap voorwaarts maken. Dit debuut stemt alvast hoopvol.
Meer over Tantra
Verder bij Kwadratuur
Interessante links