Tania Maria combineert op haar nieuwste plaat 'Intimidade' vrolijk jazzharmonieën met haar Braziliaanse roots. De choro speelt een cruciale rol in deze plaat. Maria heeft een zachte, zwoele stem die perfect aansluit bij de warme, sensuele muziek die ze brengt. Tania Maria noemt 'Intimidade' een plaat van thuiskomst na een lange zwerven over de wereld. Ze combineert droefheid en blijdschap op een luchthartige manier. Het resultaat is een zeer brave plaat waar ze tien choro's jazzy interpreteert die echter (te) proper zijn afgewerkt en diepgang missen.

Titeltrack 'Intimidade' begint met swingende percussie en een vrolijk, wulps thema op piano. De elektrische bas ondersteunt het thema en speelt er zelfs een contrapuntmelodie onder. Wanneer Maria begint te zingen, speelt ze op piano enkel jazzy begeleidende akkoorden. Tania Maria zingt gearticuleerd en met intiem gevoel, al vermijdt ze al te grote sprongen of al te gekke melodieën. Met meer dan vijf minuten wordt het lied echter te lang uitgesponnen en mist het melodische diepgang. Een sporadische tweede stem of een meegefloten thema brengen geen soelaas.
'E' Too Gostoso Seu Moco', een compositie van Nora Ney, begint jammer genoeg met een stoer bedoelde dialoog tussen Tania Maria en vaste bassist Eddie Gomez. Wanneer ze van elkaar een kunstmatige bevestiging hebben gekregen dat ze klaar zijn beginnen ze samen aan een uiterst kinderlijk thema. Wat volgt is een meer bossa nova getint nummer waar de piano zeer percussief te werk gaat. Gomez speelt een smaakvolle, lyrische solo die hij meeneuriet. Geregeld wordt terug gegrepen naar de simpele, naïeve hoofdmelodie.
Maria vergrijpt zich ook aan de klassieker 'Besame Mucho'. De krachtige beginakkoorden zijn verraderlijk, want Maria schakelt snel een versnelling terug. Het wordt een heel ingetogen versie waarbij Gomez ook een subtiele gestreken partij aan toevoegt. 'Agua de Beber' is meer up-tempo en is opgebouwd rond een van de meest geprostitueerde baslijnen van de muziekwereld: die van 'Hit the Road Jack'. Maria scat over de akkoordenprogressie, maar zelden overtuigt ze, noch ritmisch noch melodisch.

'Intimidade' is een plaat die klanktechnisch perfect is. De bassolo's van Gomez proberen nog voor melodische afwisseling te zorgen, maar over het algemeen zijn de melodieën en de ritmes op de plaat te eentonig of te eenvoudig. De nummers zijn vlak, doch liggen gemakkelijk in het oor en zullen waarschijnlijk menigeen zacht plezieren.

Meer over Tania Maria


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.